Des de fa diversos anys, el Ral·li Dakar —la prova més exigent de l'esport de motor— s'ha convertit en un autèntic laboratori a l'aire lliure, on la sorra, la calor i les circumstàncies adverses serveixen per posar a prova nous tipus de combustibles. En aquest context, Repsol i Toyota han convertit el Dakar en el seu banc de proves, sotmetent els combustibles renovables desenvolupats per l'energètica espanyola —elaborats amb matèries primeres d'origen renovable— a les condicions més dures de la competició. I el Dakar, amb la seva cruesa gairebé llegendària, és l'examen més exigent per certificar que la innovació energètica respon en qualsevol circumstància. El pilot Isidre Esteve va ser el primer a provar aquests combustibles renovables en alta competició i, des del 2020, lidera el Repsol Toyota Rally Team —juntament amb el seu copilot Txema Villalobos—, cosa que l'ha convertit en un ambaixador de la innovació i la sostenibilitat en aquest esport.

Isidre Esteve, que va debutar al Dakar el 1998, coneix el terreny i les seves exigències com pocs. El 2025 va celebrar la seva vintena participació a la prova, deu en moto i deu en cotxe, i el 2026 tornarà a córrer amb un Toyota DKR GR Hilux dins de la categoria Ultimate. La seva experiència acumulada és la base sobre la qual es construeix la feina de validació en cursa: un flux continu d'observacions, sensacions i dades que complementen la instrumentació del vehicle i que permeten ajustar fórmules i paràmetres amb criteris de rendiment i fiabilitat.
Pel que fa als combustibles, Repsol portarà fins al Dakar 2026 gairebé 30.000 litres de gasolina amb un 70% de matèries d'origen renovable, dissenyada i produïda a Technology Lab, el centre d'R+D de Repsol, situat a Móstoles (Comunitat de Madrid). Una aposta que no es limita a reduir emissions: també busca mantenir (o superar) el rendiment que exigeix un ral·li capaç d'exprimir al límit cotxes i pilots. Aquest carburant serà utilitzat pels equips Toyota Gazoo Racing i Repsol Toyota Rally Team, amb l'objectiu d'assegurar les prestacions i la protecció del motor en els escenaris propis de la cursa. Les dues companyies continuen unint forces després d'un any ple d'èxits, en què han aconseguit el títol de Campions del Món de pilots i constructors al Mundial de Ral·li Raid 2025.
Els equips de Repsol al Dakar 2026
Repsol i Toyota han segellat una aliança tecnològica estratègica, que uneix rendiment esportiu, innovació tecnològica i el compromís compartit d'avançar cap a la descarbonització de la competició. Juntes presenten dos equips per competir en la primera i major prova esportiva del món del motor. El Repsol Toyota Rally Team participa en el Ral·li Dakar 2026, així com en dues proves més del calendari. En aquesta edició utilitzarà gasolina amb un 70% d'origen renovable, dissenyada, produïda i testada als laboratoris de Repsol Technology Lab. També utilitzarà lubricants Repsol i s'està treballant perquè pugui provar el lubricant renovable en competició.

L'altre equip en competició és el Toyota Gazoo Racing, un dels equips punters i sempre favorit per a la victòria. L'equip utilitzarà gasolina amb un mínim del 70% d'origen renovable, dissenyada, produïda i enviada per Repsol Technology Lab (va començar a utilitzar gasolina renovable el 2024). Els pilots de l'equip seran Seth Quintero (EUA), Henk Lategan (Sud-àfrica) i Toby Price (Austràlia).

Repsol fa més de 50 anys compromès amb el motor. Al llarg d'aquests anys, Repsol ha estat involucrat en algunes de les principals fites de l'esport nacional i mundial. Des dels mítics triomfs d'Ángel Nieto als anys 70, als Mundials de rècord de Marc Márquez, passant per l'època daurada de Carlos Sainz al Mundial de Ral·lis o el debut de Pedro de la Rosa a F1.
Laboratori de Tecnologia de Repsol
Les carreres al més alt nivell han estat sempre el millor escenari per a Repsol com a banc de proves per als seus projectes de desenvolupament tecnològic. El rigorós treball d'investigació realitzat pels científics del Repsol Technology Lab permet a Repsol certificar i millorar el rendiment dels seus productes en les competicions més extremes del món. Aquest projecte s'ha reforçat gràcies a l'aliança tecnològica amb Toyota, que ha permès portar un dels motors del fabricant japonès (Hilux EVO) fins al Repsol Technology Lab, per poder replicar les exigències reals a què se sotmeten els combustibles en la competició.
Repsol impulsa la reducció d'emissions de CO₂ de la mobilitat amb un model integral que combina diferents solucions energètiques, on els combustibles renovables són una alternativa real i immediata, que ja està disponible al mercat. La companyia compta amb la primera planta de la península ibèrica que produeix combustibles 100% renovables a gran escala a Cartagena i, el 2026, en sumarà una segona a Puertollano. A més, ha aconseguit una fita tecnològica en produir gasolina d'origen 100% renovable a escala industrial al seu complex de Tarragona, situant Espanya i Repsol a l'avantguarda de la transició energètica.