La Xina té un problema. És un país amb 1.371.000 milions d’habitants però no aconsegueix que la seva dimensió econòmica i social repercuteixi en el futbol. Actualment, la selecció xinesa ocupa el número 82 en el rànquing que elabora la FIFA, per sota d'equips com les Illes Feroe o Hondures.

El Govern xinès ha convertit el futbol en un projecte nacional i ja forma part de l’educació obligatòria a les escoles de primària i secundaria. El país és conscient que té els recursos però no les eines per explotar-los. Aquí és on entra Sport CSKH, una empresa catalana amb seu al carrer Casp de Barcelona i que té l’objectiu de millorar i difondre l’esport al país asiàtic.

Nou escenari

El futbol a la Xina està patint un canvi. En els últims anys, el país ha crescut molt. I això té efectes secundaris, com per exemple, la pol·lució. Xi Jinping, president de la República Popular de la Xina des del 2013, va voler dirigir aquest increment cap al futbol, esport que segueix amb devoció, i la cultura.

Els drets televisius de la Superlliga, la primera divisió del futbol xinès, es van vendre l’any passat per 1.150 milions d’euros a l’empresa China Sports Media. Amb el nou contracte, la Superlliga multiplicava per 30 els ingressos per aquest concepte i s’apropava a la Premier League (1.400 milions).

L’aixeta es va obrir i els clubs van començar a gastar els diners per fitxar jugadors de renom en una estratègia per augmentar el nivell i la repercussió internacional de la Lliga. Tot i això, l’Associació Xinesa de Futbol va adoptar mesures proteccionistes amb el futbol local, com establir un límit de 5 futbolistes extracomunitaris per equip o la prohibició de fitxar cap porter que no sigui xinès.

Sport CSKH aprofita que el futbol està de moda per importar els mètodes dels equips catalans i implantar-los a les escoles xineses, a nens d’entre sis i vuit anys. Per fer-ho, compta amb entrenadors formats a Catalunya per desenvolupar un model i establir-lo a les escoles.

Canvi de mentalitat

La llei del fill únic vigent a la Xina entre 1979 i 2015 va limitar la descendència de les famílies xineses i va tenir un impacte directe en la manera de créixer de les noves generacions, més individualistes. A més, les famílies benestants encara veuen el futbol com un esport de risc, pel que prefereixen que els seus fills i filles dediquin el temps lliure a altres activitats, com tocar el piano o dibuixar. Això, però, està canviant.
 

FUTBOL XINA PREMIS   CSKH
Sport CSKH

Un dels objectius d’aquesta empresa és contribuir en el canvi del marc mental dels nens, fomentant el treball en equip i la solidaritat a través del futbol. “Els nens idolatren els entrenadors perquè els ensenyen coses diferents que els seus professors xinesos”, asseguren des de la direcció mentre remarquen que la seva voluntat no només és limita a l’esport sinó que també es pretén inculcar una nova manera de procedir, transmetent l’idioma i nous elements culturals.

L’aplicació d’aquest model ja s’està realitzant, amb èxit, en deu escoles de tres províncies diferents.

Futur Messi?

La intenció del projecte no és crear futbolistes perquè després alimentin els grans clubs d’Europa tot i que jugar al Barça o al Reial Madrid sigui el desig de la majoria de nens i nenes.

La voluntat és millorar el futbol base xinès. Una voluntat compartida amb el Govern per veure com la Superlliga, a llarg termini, creix gràcies als jugadors locals. Tot i que no es tanquen cap porta.

Si apareix un futbolista amb qualitats similars a les de Leo Messi, per exemple, portar-lo a jugar a Europa suposaria una “bona campanya de màrqueting” pel país.

De moment, Sport CSKH només treballa amb projectes a la Xina però des de la direcció no destaquen col·laborar amb clubs o escoles catalanes. El desig és recollir els fruits de la seva activitat a l’Àsia en un termini de dos a tres anys i que els nens amb suficient nivell puguin venir a Catalunya per participar en algun campus de tecnificació.