Rubèn Peris (Barcelona, 1953) és un home optimista tot i el coronavirus i que passarà a la història per ser el president i director de la Volta a Catalunya en l'any de la seva edició número 100. Bicicletes, quadres, firmes, records de la història del ciclisme català i papers, molts papers, sobre la taula del seu despatx. Des de l'any 1983 que és part de la tercera cursa ciclista per etapes més longeva del món i des del 2003 que és la cara visible.

Ruben Peris Director Volta a Catalunya - Sergi Alcàzar

Amb ganes que arribi el dia 23 per començar la Volta a Catalunya?
La veritat és que sí. Tot el tema burocràtic és molt feixuc i al final el que ens agrada a nosaltres és l'esport. Tenim ganes que comenci, però aquest temps de preparació també és agradable i constructiu.

Què suposa per a vostè que s'arribi a les 100 edicions?
Porto com a president des del 2003 i a l'organització des del 1983. La veritat és que, per nosaltres, arribar a l'edició 100 i com hi arribem, amb el mateix esperit i l'estil de sempre, ens omple d'orgull. Et sents amb molta satisfacció, però també amb molta responsabilitat. Si hem arribat aquí és perquè hi ha hagut moltes persones abans de nosaltres que han estirat del carro. I espero que quan marxem hi hagi qui continuï tirant endavant.

Que siguem la tercera prova per etapes que arriba a l'edició 100 és important. Però també ho és per a l'esport català

I què significa que una prova catalana que va començar el 1911 sigui la tercera cursa per etapes del món que arriba a les 100 edicions?
És l'edició 100, però fa més de cent anys que es fa. Et fa sentir important com a entitat. Que dins del món del ciclisme siguem, després del Tour de França i el Giro d'Itàlia, la tercera prova per etapes que arriba a l'edició 100 és important. Però també ho és per a l'esport català. És un esdeveniment, com pocs, que ven el nom de Catalunya arreu del món.

Què tindrem d'especial en aquesta edició del centenari?
El recorregut és totalment diferent i hi ha una novetat molt important com és la contrarellotge individual, que feia molts anys que no podíem fer. I també hi ha la novetat que el circuit de Barcelona l'hem modificat i l'hem endurit perquè farem tota la pujada del tir olímpic i la Sardana fins a dalt del castell. Hi ha poblacions que són fidels, dues etapes de muntanya, tenim etapes com Mataró que és arribada, hem incorporat Tarragona, la Pobla de Segur, Ripoll... seguim fent les etapes de Port-Ainé i Vallter 2000. Hem fet una Volta que tindrà molt de joc i serà molt bonica de veure.

Hem fet una Volta que tindrà molt de joc

I amb problemes en el recorregut després del Gloria... Hi haurà algun canvi important?
Hi ha hagut canvis en algunes carreteres del darrere del Montseny que estan en obres i hem hagut de fer alguna modificació en el pas per Manresa per les afectacions a l'autopista.

Què ha canviat a la cursa des que teniu l'acord amb ASO (2017)?
S'ha millorat, perquè ASO té la part de la producció i difusió de la Volta, i ha fet que s'obrís molt el ventall d'allà on es veu la Volta. Ha generat més interès per part de les poblacions perquè hi anem i una mica més d'interès per algunes marques comercials. El matrimoni Volta-ASO s'ha notat, i molt.

Econòmicament, la Volta és avui dia rendible?
Som una entitat sense ànim de lucre. No busquem guanys, ni en volem, sinó simplement equilibrar el pressupost. El que tampoc podem és tenir pèrdues, perquè no les eixuga ningú. Fent el punt 0 ens donem per satisfets.

Ruben Peris Director Volta a Catalunya - Sergi Alcàzar

Però tot en condicional, perquè estem a l'espera de què passa amb el coronavirus... I el Barça-Nàpols, per exemple, serà a porta tancada.
Ens preocupa, però és molt diferent un recinte tancat, que hi ha 70, 80 o 90.000 persones, a la Volta, que transcorre per espai obert. Però és veritat que estem prenent mesures de control i organització per protegir-nos del coronavirus.

Quines mesures són?
La Unió Ciclista Internacional va fer unes suggeriments, però el que passa és que cada país i cada autonomia és diferent. No és el mateix el que està passant a Itàlia, que a França o a Espanya. I tampoc a Madrid, el País Basc o Catalunya. Estem treballant en un tema de protecció, que en tots els hospitals que estan en el recorregut de la Volta es pugui fer ràpidament la prova del coronavirus... El tema d'hotels, les arribades i les sortides...

Estem treballant en un tema de protecció

I si el coronavirus fos una gran amenaça, seria una bona opció fer-la com la París-Niça, a porta tancada?
Hem de lluitar per no suspendre la prova, però hem de veure què passa. El govern francès ha prohibit els espectacles (París-Niça) i aquí de moment encara no s'han prohibit.

Però, en el cas de disputar-se, des de la Volta s'haurà de fer algun control extra a ciclistes o aficionats?
Això no pertoca a l'organització i no hi entrem. Els mateixos equips ja ho fan i també ho hauria de fer la Conselleria de Sanitat.

I quin percentatge de confiança teniu que se celebrarà la Volta?
El 100%. Soc molt optimista. Però estem treballant amb altres possibilitats.

Hi ha pla B?
Una cursa d'un dia sí que la pots posar al calendari en algun moment donat, però una cursa de set dies és impossible. Seria una edició que ha durat dos anys.

Ruben Peris Director Volta a Catalunya Sergi Alcàzar

Què espereu de l'edició 100 de la Volta si se celebra amb total normalitat?
Que sigui una edició molt oberta. Tenim etapes molt maques i amb la seva petita trampeta al final. I que sigui una Volta molt lluitada i molt competitiva. Veurem un bon espectacle.

Quin seria el seu desig per a aquesta edició 100?
Que es fes.