El club dels nens. En això pretenia l'exdirectiu Evarist Murtra que es convertís el Barça quan va proposar fa deu anys que el club portés a la samarreta el nom d'Unicef. La qüestió estava pràcticament resolta: l'única oferta que hi havia sobre la taula de la junta directiva del Barça per tacar per primera vegada la samarreta blaugrana era la d'una casa d'apostes (Bwin). I llavors va sorgir ell, amb la seva veu ronca, i va proposar el que seria una de les millors decisions que ha pres el Barça en la seva història.

Murtra té també una frase que tots els culers que treballen en el Barça haurien de recordar sempre: "Si penses en el club, tot anirà bé; però si penses en el teu interès personal, les coses no aniran com han d'anar".

El setembre vinent farà deu anys que el Barça va posar publicitat a la seva samarreta. El febrer passat la junta actual, que presideix Josep Maria Bartomeu i representants de la Unicef van firmar en el Camp Nou un acord de renovació del contracte. Fins al 2020.

15 milions d'euros per Unicef

La Unicef va passar de ser la publicitat central de la samarreta a ser en la part posterior de la mateixa sota del número de cada futbolista. I si abans percebia 1,5 milions d'euros del club blaugrana, ara passarà a rebre 2 milions d'euros. En deu anys l'entitat blaugrana ha col·laborat amb 15 milions d'euros per a benefici d'un milió de nens.

Amb motiu de l'acord firmat al febrer, el Barça ha emès un vídeo en el que tant Jordi Cardoner, vicepresident primer del club, com Gérard Bocquenet, director d'aliances privades de la Unicef, valoraven els deu d'anys de convivència.

“El posicionament del Barça amb el Club dels nens encaixa molt bé amb el que és la Unicef, l'organització per a la infantesa. I demostra que el Barça predica amb l'exemple”, diu Bocquenet.

Murtra, un barcelonista de pro, recorda per a ElNacional aquells dies de discussió a la junta: “Hi havia una bona oferta, però a alguns de la directiva ens semblava que no jugava amb la idea del més que un club. Acabar amb tants anys sense publicitat necessitava un argument més gran i millor que el purament crematístic. Una idea solidària. La Unicef complia aquest requisit”.

La idea de Murtra

Murtra, amic íntim de Pep Guardiola i l'home que va proposar a Jan Laporta no només portar la Unicef a la samarreta sinó també contractar l'entrenador per al Barça B, pensa, tanmateix, que la seva idea no s'ha complert en la seva totalitat: “Mai no s'ha tret tot el partit que devíem. La idea era que el Barça es convertís en el club dels nens a través de la Unicef. Això sí, ara amb la Fundació del Barça s'està aconseguint”.

En el vídeo del club, Cardoner és conscient que “els diners que aporta el Barça són una inversió social incalculable”. Simplement és una qüestió de valors, tots aquests dels quals el Barça s'enorgulleix tant.

Des del 2006 fins al 2010, el Barça i la Unicef han treballat a Swazilàndia, Malawi i Angola en la sensibilització, prevenció i detecció del VIH/Sida. A partir del 2011 fins al moment està utilitzant a Sud-àfrica, Ghana, el Brasil i la Xina l'esport com a eina educativa.

Aquests dies sense futbol professional, tant la Ciutat Esportiva de Sant Joan Despí com el Miniestadi respiren futbol infantil. La raó no és altra que la celebració del V torneig internacional FCB Escola, en el qual participen 1.200 nens de 26 escoles que té el Barça al voltant de 19 països. Avui es fa la clausura al Mini. Els padrins seran nens ja grans que han nascut al bressol blaugrana: Andrés Iniesta i Sergi Samper.