Tal dia com avui de l’any 2015, fa 7 anys, l’avió Airbus A320-200 de la companyia Germanwings (filial de Lufthansa), que efectuava el vol 9525 entre Barcelona i Düsseldorf, va ser estavellat i va causar la mort de les 150 persones que formaven la tripulació i el passatge. Segons la informació oficial que va fer públic el Ministeri d’Interior francès, aquell avió va ser estavellat a les 10.51 hores en una zona muntanyosa del municipi de Prats de Blèuna (Provença-França), a la zona sud dels Alps. Després de les investigacions que es van portar a terme durant els dies immediatament posteriors, es confirmaria que l’aparell va ser estavellat a propòsit pel copilot.
Segons les investigacions del Ministeri d’Interior espanyol, en aquell aparell sinistrat hi viatjaven 40 persones d’origen català i valencià. Entre aquelles víctimes mortals hi havia veïns de Cornellà de Terri, Banyoles, Amer, Olot, Girona, Sant Cugat del Vallès, Mollet del Vallès, Badalona, Argentona, Tiana, Premià de Mar, Mataró, Barcelona, Pallejà, Sant Just Desvern, Sabadell, Sitges, Tona, Reus, Lleida i de Torrent (País Valencià). La majoria d’aquestes víctimes es desplaçaven a Alemanya per motius professionals, però en aquella tràgica llista també hi havia grups familiars i menors d’edat.
Poc després, l’escriptor Marçal Girbau va publicar el llibre El vol de la Cristina que resseguia la vida d’una de les víctimes, la prometedora científica catalana Cristina Muñoz, i analitzava les negligències i el dolor no reparat. En aquell llibre es denunciava que el govern espanyol mai va defensar la tesi dels familiars de les víctimes, que reclamaven que aquella tragèdia es considerés un atemptat, i no un accident. També denunciava que aquesta actitud obeïa a la postura subordinada que havia adquirit l’executiu espanyol, en aquell moment presidit per Mariano Rajoy, que no es volia enfrontar a una gran companyia alemanya i, de retruc, amb el govern alemany.