Tal dia com avui de l’any 2003, fa 17 anys, es reinaugurava l’estació de ferrocarril de Lleida, que havia de rebre el primer comboi del tren de gran velocitat (denominat AVE pel seu gestor espanyol) que arribava a Catalunya. L’estació de Lleida es convertiria en una de les cinc situades en el trajecte del tren de gran velocitat entre Madrid i Barcelona. Estava previst que, un cop a Barcelona, aquella línia es perllongués cap al nord fins a Girona i Figueres, i enllacés amb l’alta velocitat francesa a Perpinyà en direcció a París i amb la xarxa d’alta velocitat continental.

No obstant això, les obres del trajecte Lleida-Barcelona s’endarrerien en el temps i fins el 2007 el tren de gran velocitat no arribaria a la capital catalana. Actualment, aquesta línia utilitza l’estació de Sants, i, en canvi, l’estació que es va projectar per distribuir el trànsit d’alta velocitat des de Barcelona a les diferents destinacions (la Sagrera), i que havia de convertir la capital catalana en una de les principals terminals d’Europa. Després de molts endarreriments, encara continua en obres. Aquests endarreriments estan causats per la secular desinversió espanyola en les infraestructures catalanes.