Tal dia com avui de l’any 1899, fa 119 anys, la Compañía Anónima del Tranvía ―de Barcelona― (anteriorment Compañía General del Tranvía) anunciava que posava a la venda 75 cavalls de tir que, fins llavors, havien estat la força motriu d’aquell mitjà de transport públic; i que els interessats a adquirir-los podien adreçar-se a l’estació de Josepets, a la vila de Gràcia. Poques setmanes abans, la Compañía Anónima del Tranvía havia completat les obres d’instal·lació de la seva primera línia electrificada: la circumval·lació que unia el Born amb el Raval a través de les rondes de Sant Pau i de Sant Antoni; i havia provat amb èxit els primers tramvies de la seva xarxa propulsats amb energia elèctrica. Els 75 cavalls que es posaven a la venda eren el parc de tir d’aquella primera línia electrificada.

La Compañia de Tranvias de Barcelona electrifica la linia i posa a la venda els cavalls. Plànol de la xarxa de tranvies de Barcelona. Font Ajuntament de Barcelona

Plànol de la xarxa de tramvies de Barcelona / Font: Ajuntament de Barcelona

A la Barcelona de finals del segle XIX operaven cinc línies privades de tramvies dedicades al transport públic. Les més importants eren la Barcelona Tramway Company i la Compañía Anónima del Tranvía, que serien les pioneres en el procés d’electrificació de les línies. Durant els vuit anys següents (1899-1907) tant les dues companyies principals com les tres secundàries (Tranvía de Vapor de San Andrés, Sociedad Catalana de Tranvías i Tranvía de Barcelona a Gràcia) completarien l’electrificació de totes les línies de la ciutat. Quan l’any 1911 la Barcelona Tramway va liderar la fusió de totes les companyies de la ciutat i de les viles de la rodalia, ja no quedava cap tramvia de tracció animal. Durant aquells vuit anys s’havien substituït més de 1.000 cavalls per la nova força motriu.