Tal dia com avui de l’any 1965, fa 54 anys, moria a Santiago (Xile), el polític, educador i empresari Salvador Sarrà i Serravinyals. Nascut a Sabadell l’any 1902, havia arribat a Xile després de la Guerra Civil espanyola (1936-1939) i la seva figura es convertiria en un dels grans paradigmes de les històries de lluita, superació i èxit professional ―personals i familiars― de l’exili republicà. Sarrà no tan sols seria un innovador en el sistema de producció dels vins americans, sinó que també seria el creador de canals internacionals de comercialització que posarien els vins del Con Sud en els principals mercats del món (fins i tot molt abans que els vins nord-americans de Califòrnia) i el primer viticultor sud-americà que exportaria els vins de producció pròpia.

Durant l’època republicana (1931-1939), Sarrà havia estat la personalitat més destacada del món de l’ensenyament i de la cultura a Sabadell: havia estat regidor de Cultura (1933-1939) per ERC (l’unia una amistat personal amb el president Companys) i havia estat el creador de l’Institut Escola J.B. Cossio, de l’Escola de Comerç Valentí Almirall, de l’Escola d’Infermeres, de l’Escola de Llengües, de l’Escola Tèxtil Superior i de l’Institut Obrer públic (el primer de Catalunya i el segon de la República espanyola). La seva ambició era dotar les classes populars d’instruments d’aprenentatge que els brindessin la possibilitat d’accedir al món professional en igualtat de condicions respecte a les classes privilegiades.

A Xile, Sarrà va recollir el testimoni llunyà de l’empordanès Joan Jofré i Montesa (1516-1578), primer alcalde de Santiago de Xile. Jofré, que havia observat que el clima i l’alçada de Santiago eren idònies per al conreu de la vinya, seria el primer a plantar ceps al continent americà. Ho faria en una finca de la seva propietat, a la zona de La Cañada (actualment un districte del centre de la ciutat). Molt probablement aquells primers ceps americans eren d’origen català. Però, fins a Sarrà (en ple segle XX), la producció autòctona quedava limitada als mercats de la regió. Sarrà implementaria tècniques de millora de la qualitat ―en detriment de la quantitat― i aconseguiria situar-los en els cellers dels restaurants més prestigiosos del món.