Tal dia com avui de l’any 1939 fa 82 anys, es va produir una espectacular col·lisió entre dos tramvies, que va causar un número indeterminat de víctimes. Segons la premsa de l’època (La Vanguardia Española, edició del 29/06/1939) “a primera hora (de la tarda) dos tranvías, ascendente y descendente de la línea número 56, aprisionaron en la Avenida da José Antonio, frente al Hotel Ritz, a un camión que intentó maniobrar entre ellos. La colisión fue violentísima y a consecuencia de ella resultaron los tranvías con las plataformas destrozadas, así como el camión, que quedó también con serios desperfectos

El relat de la premsa apunta clarament que aquell accident devia causar una quantitat important de ferits; i, possiblement, de morts. Però, en canvi, la censura del règim franquista obligaria a silenciar aquella catàstrofe. El règim tenia un interès especial a projectar una imatge d’ordre i de prosperitat, i en les edicions de premsa dels dies immediatament posteriors no es fa ni un sol esment a l’accident. Quatre mesos abans (11/02/1939); s’havia produït l’accident del Tren de Sarrià (amb trenta dos morts i cent trenta ferits) que la premsa de l’època havia despatxat amb el titular “Accidente ferroviario que ha provocado algunas víctimas”.

Segons la investigació historiogràfica moderna, aquests terribles accidents estarien causats per la inexperiència dels conductors d’aquells trens i tramvies. La depuració ideològica dels empleats ferroviaris d’ideologia catalanista i republicana —perpetrada per les autoritats del regim franquista durant les setmanes immediatament posteriors a l’ocupació de Barcelona (26/01/1939)—; i la seva substitució per elements sense cap formació ni experiència, ni cap relació anterior amb l’activitat dels tramvies i dels ferrocarrils; però provadament “afectos al régimen” explicaria aquests terribles accidents.