Tal dia com avui de l’any 1951, fa 68 anys, es completaven les obres del tram ferroviari, de 90 kilòmetres, que unia Lleida, Balaguer, Tremp i la Pobla de Segur. D’aquesta forma les comarques de la Noguera, del Pallars Jussà i del Pallars Sobirà quedaven connectades per via fèrria a la xarxa general del país. El projecte d’estendre el traçat del ferrocarril fins a les comarques del Pirineu de Lleida datava de l’any 1926 (durant el règim dictatorial de Primo de Rivera) i formava part d’un pla faraònic dissenyat pel ministre Benjumea.

El traçat ferroviari a les comarques pirinenques de Lleida, formava part d’un projecte que havia d’unir Baeza (Andalusia) amb Sent Gironç (Occitània-França), passant per Albacete, Utiel (País Valencià), Terol, Alcanyís, Lleida, Balaguer i Sort; i havia de salvar la serralada pirinenca a través del port de Salau (Pallars Sobirà). La caiguda del règim dictatorial (1930) va deixar el projecte inconclús. Només es van construir alguns trams inconnexos que, exceptuant el trajecte Lleida-Balaguer (inaugurat el 1924), no arribarien a funcionar.

Després de la Guerra Civil espanyola (1936-1939), el règim franquista va recuperar el projecte i el 1950 la línia Lleida-Balaguer ja arribava fins a Tremp. Però les instruccions que el Banc Mundial li va formular a un règim franquista molt condicionat pel qüestionament exterior (1962), que recomanaven prioritzar la inversió en les línies existents, va deixar el projecte, de nou, inconclús. El tren arribaria fins a la Pobla de Segur, però mai arribaria a Sort (tot i que ja estava preparat el terreny per estendre les vies) i el projecte quedaria definitivament abandonat.