Tal dia com avui de l’any 1843, fa 175 anys, naixia a Vallibona (Els Ports-País Valencià) Josep Meseguer i Costa, que en el decurs de la seva vida seria bisbe de la diòcesi de Lleida i arquebisbe de la de Granada. Com a bisbe de Lleida (1889-1905) seria el creador del Museu Diocesà de Lleida (1893), que rescataria, catalogaria i museïtzaria una gran quantitat de peces del patrimoni històric i artístic, procedent de les parròquies i monestirs de la diòcesi, salvant-les de la destrucció o de la dispersió en mans de col·leccionistes privats. Aquella instal·lació museística seria emplaçada, inicialment, a l’edifici del Seminari Diocesà de Lleida, al passeig de Boters (actualment rambla d’Aragó). En l’actualitat l’edifici és, des de l’any 2007, al carrer Jaume I. 

Amb l’esclat de la Guerra Civil espanyola (1936-1939), el Museu Diocesà va patir el seu primer espoli. Elements revolucionaris incontrolats procedents de fora de Lleida van saquejar el Museu, però la Generalitat republicana va aconseguir recuperar les obres d’art i reunir-les primer a l’Hospital de Santa Maria (carrer Major) i després, quan el front de guerra es va situar a Lleida, a l’ermita de Butsenit (als afores de la ciutat). Amb l’ocupació franquista de Lleida (1938), el Museu Diocesà patiria el segon espoli, aquell cop a mans dels militars rebels: el Servicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional ―creat pel govern colpista de Burgos― traslladaria totes les peces a Saragossa i no retornarien a casa seva fins ―després de moltes gestions― passats deu anys (1948).

L’amputació de les parròquies aragoneses de la Diòcesi de Lleida, que formaven part de la mitra ilerdense des del 1149 ―promoguda per grups de pressió nacionalistes espanyols― seria el precedent del tercer espoli. L’entrada en vigor del decret Ilerdensis et Barbastrensis de finum mutatione, que, sense consultar-ho als feligresos, transferia vuitanta-quatre parròquies el 1995 i vint-i-set el 1998 a la diòcesi de Barbastre, desfermava una brutal ofensiva judicial de reclamació de peces dipositades al Museu de Lleida procedents d’aquells territoris amputats, que culminaria l’11 de desembre del 2017 amb l’entrada de la Guàrdia Civil a les instal·lacions museístiques ―amb l’oposició de les institucions i la ciutadania lleidatanes― i el trasllat de 44 peces al Monestir de Sixena.