Tal dia com avui de l’any 2003, fa 22 anys, la cadena de muntatge de la planta Volkswagen de Puebla (Mèxic) fabricava el darrer automòbil del model Beetle ('Escarabat'). D’aquesta manera es posava fi a la producció d’un model que havia esdevingut mític, amb seixanta-cinc anys d’història i més de 21 milions d’unitats fabricades. La factoria mexicana de Volkswagen era, des de 1996, l’única planta de la marca que produïa aquest model. La darrera unitat, que va sortir el 30 de juliol de 2003, es va destinar al Museu Volkswagen, a Wolfsburg (Alemanya).

La història de l’Escarabat comença el 1933. En aquell moment, Hitler havia assolit el poder i va sol·licitar a Ferdinand Porsche, exenginyer en cap de Daimler-Benz, el disseny d’un Volkswagen (un vehicle per al poble), bàsic (per a transportar dos adults i dos nens), ràpid (capaç d’assolir una velocitat màxima de 100 km/hora), fabricat amb bones qualitats, de manteniment senzill i posat al mercat a un cost raonable (a l’abast de les economies populars). Ferdinand Porsche i el cap de disseny de la seva fàbrica, Erwin Komenda, serien els pares de l’Escarabat.

Durant la dècada de 1930 i la II Guerra Mundial (1939-1945), va ser un model molt associat al règim nazi alemany, però acabada la guerra (1945), amb la fàbrica molt malmesa pels efectes del conflicte, el militar britànic Ivan Hirst es va fer càrrec de la seva reconstrucció, de la recuperació de la producció i de la internacionalització del model. Pocs mesos després, ja s’havien fabricat 1.745 Escarabats, que van ser exportats als Països Baixos. En aquella època es van començar a fabricar les primeres edicions especials: el descapotable i el cabriolet.

Durant els seus 65 anys d’història, l’Escarabat es va fabricar a les plantes Volkswagen alemanyes de Wolfsburg, Hannover, Emden, Ingolstadt i Osnabrück (fins al 1978), i a les factories de la marca a Bèlgica, Brasil, Austràlia, Nova Zelanda, Perú, Uruguai, Nigèria, Sud-àfrica, Indonèsia, Malàisia, Bòsnia, Finlàndia, Filipines i Veneçuela (fins al 1996) i de Mèxic (fins al 2003). L’Escarabat va ser un vehicle habitual entre els taxistes de les grans ciutats sud-americanes (especialment Mèxic D.F. i Rio de Janeiro) i també va ser un cotxe de culte entre el moviment hippy del món occidental.