Tal dia com avui de l’any 1496, fa 530 anys, Bartomeu Colom —lloctinent de la Hispaniola en absència del seu germà Cristòfol— fundava la ciutat de Nova Isabela —posteriorment Santo Domingo—, destinada a concentrar el poder administratiu, militar, econòmic, eclesiàstic i judicial de la colònia. L’establiment primitiu es va situar sobre la riba oriental del riu Ozama i inicialment va ser anomenat Nova Isabela. Però tan sols vuit anys després (1502), un fort huracà el destruiria totalment. No obstant això, la ciutat no va desaparèixer. Tot seguit, les noves autoritats colonials (els Colom ja havien estat espoliats per la monarquia hispànica) van ubicar la ciutat a l’altra banda del riu Ozama i es va renunciar a les construccions de fusta en benefici de la pedra.
Un cop creada la ciutat iniciàtica, Bartomeu Colom va posar al capdavant del govern municipal el català Miquel de Ballester, que, d’aquesta manera, esdevenia el primer batlle europeu al Nou Món. Ballester (Tarragona, 1436 – Illa de la Hispaniola, després del 1516) era un potent armador d’origen judeoconvers que formava part del nucli dels Colom i que, al mateix temps, estava molt ben relacionat amb el rei Ferran el Catòlic i amb el pontífex Alexandre VI, conegut amb el sobrenom de Papa Borja. El pare de Ballester havia estat membre de la cancelleria reial a Barcelona i el mateix Ballester havia estat el principal noliejador del sucre que els Borja obtenien a les seves plantacions de Gandia (País Valencià).
Havia format part del segon viatge (1493) i havia navegat fins a la Hispaniola amb la nau capitana —la Marigalant—, que havia salpat de Barcelona i que transportava l’entorn catalanovalencià dels Colom. Tot just arribar, havia creat una plantació de canya de sucre i hi havia implantat la tècnica del trepig que havia conegut a les plantacions dels Borja, amb la qual cosa va convertir-se en el primer empresari europeu al Nou Món. Ballester va ser batlle de Nova Isabela fins al 1500, quan la monarquia hispànica va ordir el cop d’estat contra els Colom. Després que el jutge castellà Bobadilla —posteriorment perseguit per corrupció— hagués ordenat la detenció i trasllat a la Península dels Colom, Ballester va ser rellevat pel militar castellà Ovando.