Fa una certa vergonya aliena veure la ministra de Transport, l'exalcaldessa de Gavà Raquel Sánchez, predicant la 'Catalunya lliure de peatges', després de tants anys oposant-se a això els socialistes des del govern espanyol; penjant-se medalles per l'aixecament de barreres aquest últim dia d'agost en uns 556 quilòmetres de pagaments d'autopistes catalanes, quan ha estat un tema d'acabament de concessions; i, finalment, reclamant a la Generalitat que faci el mateix i alliberi també quatre trams, les concessions administratives dels quals vencen entre 2037 i 2039 i que sumen en total uns 120 quilòmetres de peatges.

Anem a pams: des de 1977, cap partit no ha governat tant a Espanya com el PSOE, que en tres períodes diferents completa fins a 24 anys a la Moncloa: 14 de Felipe González, set de José Luís Rodríguez Zapatero i més de tres Pedro Sánchez. Un temps més que suficient per haver pogut revertir una situació que ha situat Catalunya al primer lloc del pòdium des que hi ha autopistes de peatge. No només això, sinó que mentre aquí es feien quilòmetres i quilòmetres d'autopistes de peatge, en molts llocs d'Espanya s'inauguraven les autovies gratuïtes. Això ha passat amb governs del PSOE i del PP —amb José Maria Aznar i Mariano Rajoy— i s'ha mirat cap a una altra banda. És més: aquesta política s'ha acompanyat impúdicament d'una altra encara més clamorosa, com és el dèficit crònic d'inversió en infraestructures als pressupostos generals de l'Estat, sempre per sota del que li tocaria a Catalunya per població i també líder en incompliment de la quantitat pressupostada. O sigui, dos enganys pel preu d'un.

La ministra, potser pel poc temps que fa que és al càrrec o per l'eufòria de no voler desentonar amb la felicitat general, sap que, en un termini de no gaire més de dos anys, d'una manera o altra es tornarà a pagar perquè així ho assenyala una norma comunitària. Ella passava per allà i el PSOE gairebé també. Una altra cosa és que la concessió s'hagi acabat amb ells al govern espanyol.

Però potser el més escandalós és quan li demana a la Generalitat que rescati les autopistes de peatge que encara són de pagament. Que ho faci un govern que va tenir bastant a veure amb el rescat de les radials de Madrid i no es va posar vermell per això, malgrat que ja veurem si baixa dels 3.000 milions d'euros, és d'un enorme cinisme. En tot cas, el que hauria de fer l'executiu de Sánchez és posar sobre la taula el 50% d'aquesta quantitat per rescatar les autopistes que exigeix al Govern. Això sí, escanyant les seves arques públiques amb un sistema de finançament autonòmic que fa anys que va caducar i és enormement perjudicial per a Catalunya.

Hi ha vegades que el millor és no sortir a la foto. Però això no està a l'abast de qualsevol.