La ministra de Transport, Raquel Sánchez, ha hagut de reconèixer a última hora d'aquest divendres que la vaga dels transportistes segueix viva després de gairebé dues setmanes i no hi ha acord per a la tornada a la normalitat dilluns vinent. Enmig d'un desproveïment creixent, pal·liat, en part, a les grans superfícies per l'enorme provisió de productes bàsics que havien fet i per un comportament civilitzat de la ciutadania, el govern espanyol continua sense resoldre un problema tan greu com el del transport, que té nombroses ramificacions més enllà de la més visible, la de la cadena alimentària.

L'estratègia del divideix i venceràs practicada per la ministra catalana li va donar oxigen al matí, quan va tancar un pacte amb el Comitè Nacional de Transport per Carretera consistent en una rebaixa de 20 cèntims per litre de combustible d'una bossa de 1.050 milions. El ministeri va vendre aquest acord com un pacte amb tot el sector quan hi havia un però que no és gens petit: en aquest comitè no hi són els transportistes convocants de la vaga. I quines són les seves peticions? Una garantia per escrit que s'adoptaran les mesures necessàries per cobrir el que els costa tornar a treballar amb un preu dels carburants absolutament desbocat.

No hi ha, per tant, acord, i el problema del transport continua enquistat. En cas de no resoldre's, el risc és que la setmana que ve els problemes siguin molt superiors als que s'han viscut aquests últims dotze dies. Fins a l'extrem que podia no ser suficient l'acord amb les grans empreses transportistes si el problema amb els petits i mitjans transportistes es manté viu amb les zones portuàries a la vora el col·lapse per una ocupació excessiva i la falta de proveïment en l'alimentació, indústria i construcció. Unes estan provocant un encariment de preus i les altres un alentiment de l'activitat econòmica que el govern espanyol pot haver descomptat enmig del caos, però que ja es trobarà en futures revisions del PIB o de la inflació.

El govern espanyol necessita arribar a un acord amb la Plataforma Nacional per a la Defensa del Transport per Carretera, integrada majoritàriament per autònoms i pimes, i no n'hi ha prou amb assenyalar una ideologia política determinada darrere d'ella. D'una manera o una altra, cal dialogar més i trobar una solució. El contrari pot ser a partir de dilluns un autèntic desastre. I la ministra Raquel Sánchez, exalcaldessa de Gavà, ser percebuda com una part del problema més que de la solució.