Acaba de fer públic el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible una inversió de 32 milions d'euros per al corredor mediterrani en una nova fase de la terminal Madrid-Vicálvaro, en el que serà un dels nodes logístics estratègics per al tràfic de mercaderies. Amb aquest contracte, diu Adif, s'avança en la remodelació integral de la terminal Madrid-Vicálvaro, un projecte a què es destinaran més de 300 milions d'euros "per respondre a les tendències en la gestió de terminals de mercaderies". També es puntualitza que s'ubica "en un punt estratègic del mapa logístic d'Espanya que articula la xarxa de distribució de mercaderies, servint de connexió entre els corredors mediterrani i l'atlàntic, la qual cosa li atorga un gran potencial."

Una vegada més, es veu com és de lesiva l'articulació radial d'Espanya i l'aposta, al preu que sigui, de la potenciació de Madrid com a eix articulador de qualsevol projecte. El dia a dia dels diferents governs del PSOE i del Partit Popular eclipsa moltes vegades les actuacions que es duen a terme per part dels successius governs espanyols. Cal remuntar-ne fins als anys 90 per trobar les primeres demandes del corredor mediterrani i des d'aquell inici acadèmic i polític va caldre esperar més d'una dècada fins al 2004 perquè es col·loqués la primera pedra.

A Espanya s'ha fomentat que tots els trens arribin a Madrid al preu que sigui

S'acumulen des d'aleshores 20 anys de retards i nou ministres a les obres d'una infraestructura que discorrerà des de la frontera francesa fins a Algesires, unint ciutats com Barcelona, València, Alacant, Múrcia i Màlaga i connectant-les amb la resta d'Europa en ample internacional i amb alta velocitat. És, indiscutiblement, la zona que genera més riquesa, mou més passatgers i encara que el govern espanyol manté que les obres estaran executades el 2030 i el tram que unirà Almeria amb França es posarà en marxa el 2026, els empresaris tenen seriosos dubtes que, per una vegada, es compleixi el calendari.

Si en les últimes dècades s'ha fet ideologia amb alguna cosa a Espanya ha estat amb la política de transports fomentant una radialitat inexistent i que tots els trens arribin a Madrid al preu que sigui. Per a aconseguir-ho, s'ha fet que facin totes les voltes que calguin, així, avui s'arriba més de pressa de Madrid a València que des de Barcelona. S'ha escanyat l'economia mediterrània, s'han perjudicat milions de persones i el pitjor de tot, és que a la capital es continua amagant el cap sota de l'ala.