L'acabament de les connexions ferroviàries del Corredor del Mediterrani tindran un significatiu impacte econòmic per a Espanya, que es xifra en 12.000 milions d'euros de benefici -sense cost d'explotació- en 30 anys, segons el comissari del Gobierno per al desenvolupament d'aquesta infraestructura, Josep Vicent Boira. La rendibilitat de l'obra ferroviària i la seva posada en marxa procedirà dels ingressos derivats dels usuaris, dels beneficis ambientals i de l'eficiència modal: "És una operació clarament rendible", ha manifestat Boira. El comissionat, que ha intervingut aquest divendres en la X Trobada sobre el Corredor del Mediterrani, ha assegurat que es tractarà d'un "fet històric" aconseguir la connexió ferroviària entre Espanya i França sense necessitat de canviar de tren, superant la diferència de 23 centímetres en l'ample de via, una cosa que "en 175 anys no havia passat, i cal donar-li rellevància".

Després de qualificar-lo com a "projecte d'interoperabilitat europea", Boira ha assegurat que ara l'objectiu és que aquesta connexió amb França es faci des de qualsevol punt del traçat del Corredor. En aquest sentit, també ha fet referència a un estudi publicat l'agost sobre el tram Castellbisbal (Barcelona)-Almería, on es podrà passar d'una quota del 3% del transport ferroviari de mercaderies el 2017 a un 13% el 2030. Sobre els trams en execució, les obres que estan en curs a Catalunya mostren que "les coses es mouen, les coses s'estan fent", segons ha expressat el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Francisco Javier Flores, que també ha intervingut en la sessió organitzada pel diari Expansió. El secretari ha apuntat que la transformació de l'ample internacional de tot el tram de Tarragona està marxa i que els apartadors de la línia entre Saragossa i Tarragona ja estan licitats. També ha concretat que les obres als apartadors, tant en la línia de Casp com en la línia de Lleida, permetran que des del port de Barcelona puguin llançar-se trens des de 750 metres cap a Saragossa i ha asseverat que les obres que realitzen en la línia cap a Lleida tenen una anàlisi que té l'objectiu de fer "les millores necessàries per assegurar la capacitat". "Això és important perquè això permet abaixar el preu, baixar els costos d'aquest transport, que al final és el més important", ha afegit el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Francisco Javier Flores; i ha recordat que també s'han llançat dos projectes per millorar els accessos al Port de Barcelona.

Durant la trobada, el comissari del Gobierno per al desenvolupament d'aquesta infraestructura, Josep Vicent Boira, ha considerat que el ritme d'execució de les inversions "és molt bo", amb referència als 1.000 milions previstos per a aquest any, amb unes xifres d'inversió d'"una magnitud colossal" perquè des de 2018 s'han executat 2.800 milions d'euros i ja hi ha licitats 6.000 milions d'euros. En detall, el 85% projectes ja estan fets o en curs i que el 75% de les obres estan en curs, unes xifres que per als representants del Gobierno "mostren que el nivell d'execució és altíssim i que hi ha un compromís real amb el Gobierno", en paraules de Francisco Javier Flores.

En un altre ordre de coses, Josep Vicent Boira ha assegurat que la directiva europea de transport combinat anunciada fa una setmana -ara en fase d'exposició en espera que comenci el seu tràmit parlamentari- "revolucionarà el transport ferroviari" en combinar-lo amb el transport per carretera.