Un total de 5.000 euros o el que és el mateix, un 10% del valor del cotxe nou més els costos judicials per "incompliment de la bona fe contractual." Aquesta és la sentència que un jutjat de Valladolid ha emès contra el grup alemany Volkswagen (VW) pel cas dels cotxes dièsel trucats. El conegut Dieselgate. Però aquesta no és una demanda qualsevol sinó tal i com ha assegurat l'advocat lleidatà i portaveu de l'Associació per la Defensa dels Drets dels Consumidors (APDEF), Antoni Cudós, "és una sentència pionera a Espanya i gairebé a Europa, perquè em sembla que hi ha alguna condemna contra Volkswagen, però poques, a Alemanya." No és la primera que es presenta però sí la primera que es guanya a Espanya. 

Més concretament, el demandant és un veí de Valladolid. Inicialment, va demanar que se li substituís l'Audi Q5 Quattro que va comprar al maig de 2013 per més de 50.000 euros i que va resultar estar trucat. El Dieselgate assetjava de nou amb un software fraudulent que emetia menys emissions contaminants al banc de proves que en condicions de trànsit real. Un trucatge que va permetre als cotxes de Volkswagen, Seat i Nissan passar la normativa europea d'homologació. El grup alemany ja va admetre a mitges la realitat d'aquesta "incidència". I és que malgrat assumir haver trucat els cotxes, Volkswagen ha reiterat que en condicions de conducció reals les seves emissió poden arribar a ser inferiors a les dels cotxes sense trucar. I en qualsevol cas, les modificacions del software no afecten les prestacions del cotxe.

I més enllà del màrqueting del Dieselgate ja sigui en comparació amb els seus propis vehicles o els d'altres marques, Volkswagen també ha al·legat que el nivell d'emissions contaminants i la seva homologació no són factors decisius a l'hora de comprar un dels seus cotxes. I per si a cas això espantés algun potencial comprador o fes penedir-se algun dels seus clients, la multinacional també ha volgut deixar clar que la incidència està sent solucionada sense cap mena de cost per als afectats. Per tot plegat, Volkswagen ha considerat "desproporcionada i antieconòmica" la demanda del veí de Valladolid que pretenia que se li canviés el cotxe per un de nou. 

"Cap incompliment essencial"

Entre totes dues aigües remogudes, el jutge ha revisat les proves presentades pel cas i ha dictaminat la següent sentència:  "ni l'actor ni la resta d'afectats han patit cap tipus de restricció en l'ús del cotxe, de manera que des d'un punt de vista contractual l'objecte venut serveix al fi essencial per al qual es va adquirir, de manera que no es pot apreciar cap incompliment essencial". És a dir, el Dieselgate no afecta directament a la conducció del veí de Valladolid o qualsevol altre comprador. 

Encara més, el jutge ha afegit que la instal·lació d'un software que burla el control d'emissions exigides per poder passar l'homologació europea "infringeix els deures de bona fe i afecta la confiança del consumidor." A la confiança sí però a la conducció no. Més concretament, "infringeix la bona fe per la naturalesa de l'acte, que implica un engany a les autoritats de control i al públic en general, atès que no sembla raonable que una marca del prestigi de Volkswagen consideri acceptable dur a terme tals pràctiques enganyoses".

Què i què no pot aconseguir el demandant?

En definitiva, el jutge considera que la marca alemanya ha incorregut en un incompliment de la prestació de forma parcial. I quines són les conseqüències? El comprador demandant no té dret a la substitució del cotxe però sí a una indemnització fruit de què Volkswagen no hagi fet els deures de bona fe i hagi perdut la confiança del consumidor. "Es tracta d'una actuació en massa, que afecta una generalitat de consumidors, que implica un engany a les autoritats de control, que comporta la infracció de les normes bàsiques de regulació del sector i amb incidència en un bé públic com és el medi ambient", ha assegurat el jutge. 

L'APDEF ha presentat quatre demandes civils més contra Volkswagen i en té 200 més al rebost. També té una querella criminal col·lectiva contra la marca alemanya davant l'Audiència Nacional pel mateix Dieselgate. La sentència és recurrible però no estableix jurisprudència. Però en qualsevol cas, és una sentència pionera que destapa una infracció contra la bona fe i la confiança.