Stavla, sindicat majoritari entre els tripulants de cabina de passatgers (TCP) de Vueling, ha convocat a la vaga els treballadors d'aquesta aerolínia durant tots els divendres, diumenges i dilluns entre novembre i 31 de gener de 2023, a més dels dies 1 de novembre; 6, 8, 24 i 31 de desembre; i 5 de gener. En un comunicat, Stavla informa aquest divendres que "l'objectiu de la vaga és aconseguir una actualització salarial del 13,4% per a l'any 2022", una pujada amb què el sindicat vol "adequar les taules salarials del conveni col·lectiu a l'actual nivell de vida". "El col·lectiu de tripulants de cabina de passatgers no pot continuar immers en la situació de precarietat salarial en què es troba, mentre l'empresa allarga en el temps la negociació del conveni col·lectiu", afegeix.

✈️ Vaga de Vueling 2022: Dies d'afectació de novembre, desembre i gener

Mínim, fins el gener

Alhora, alerta que "si el conflicte persisteix a data de 31 de gener del 2023" la vaga podria prorrogar-se "per temps indefinit". En un altre comunicat, Vueling assegura que les peticions de Stavla a la taula de negociació del conveni col·lectiu "arriben fins a increments salarials del 33% fins al 2025" i afegeix que la pujada salarial reclamada per aquest sindicat s'afegiria a l'augment del 6,5% acordat per l'empresa i CCOO a l'agost, sense l'acord de Stavla, que és majoritari. "Un increment d'aquesta magnitud és inviable, ja que les conseqüències serien la pèrdua de la nostra competitivitat i podrien implicar una reducció de mida de la companyia i una reorganització necessària", adverteix l'aerolínia. A més, recorda que "durant aquests dos darrers anys el sector de l'aviació s'ha enfrontat a la crisi més gran de la seva història i ha portat la companyia a unes pèrdues acumulades de més de 1.000 milions i un deute addicional de 260 milions d'euros" , això sense que la direcció hagi optat per "reduir estructuralment les condicions laborals de cap col·lectiu, a diferència d'altres aerolínies".

En paral·lel, fora mascareta?

En paral·lel, l'Associació de Línies Aèries (ALA) i la Confederació Espanyola d'Agències de Viatges (CEAV) han reclamat aquest divendres al Ministeri de Sanitat l'eliminació de l'ús obligatori de la mascareta a l'interior de l'avió.  Aerolínies i agències de viatges han assenyalat que “no té sentit mantenir l'ús de la mascareta de forma obligatòria a l'avió” atès l'evolució de la pandèmia de manera global i la situació epidemiològica a Espanya. A més, han apuntat que "és necessari" per assolir la normalitat i "equiparar-nos a la resta d'Europa" on aquesta mesura ja s'ha eliminat. El passat mes de setembre, el ministeri va obrir la porta a plantejar-se la seva retirada però, finalment, va quedar en paper mullat.

Un cop suprimits els controls sanitaris davant de la covid als aeroports espanyols a tots els viatgers, atès que a partir d'aquest divendres ja no s'exigiran aquests requisits als turistes extracomunitaris, s'ha de fer "el següent pas com més aviat millor" i eliminar l'ús de màscara a l'avió. Després de la desaparició d'aquests controls per entrar a Espanya "és encara més injustificat i incongruent" que es mantingui l'ús obligatori de la màscara a l'avió, sobretot quan ja no s'exigeix ​​a la resta de la UE, ha afirmat el president d'ALA, Javier Gándara. El seu homòleg de CEAV, Carlos Garrido, ha demanat que el seu ús passi a convertir-se en voluntari, per tal de l'homogeneïtzació de mesures i restriccions, que ha estat una de les reivindicacions del sector des del començament de la pandèmia. A parer seu, no té sentit que Espanya sigui l'únic país europeu on no s'ha suprimit la seva obligatorietat.