El personal de seguretat de l'empresa Trablisa, que dona servei a Aena a l'aeroport del Prat i que ha començat avui una vaga indefinida, s'ha concentrat a les 12 del migdia a l'entrada de la Terminal 1 per reivindicar els seus drets i explicar les seves queixes. Els treballadors consideren que estan "en precarietat", amb sous "que no arriben als 1.200 euros nets", que "no podem ni anar al lavabo quan ho necessitem" i que "a sobre, no ens deixen ni manifestar-nos com caldria". 

De fet, es van decretar per aquesta vaga uns serveis mínims del 90%, que segons Trablisa s'estan complint, i certament les complicacions als filtres de seguretat han estat mínimes durant la jornada. Amb tot, Fidel Gómez, del comitè de vaga, ha explicat als mitjans que "l'empresa ha autoritzat obrir tots els filtres amb 5 persones en comptes de 6, de manera que hi ha funcions que no s'estan fent com caldria, principalment els controls aleatoris de substàncies i maletes". Aquests controls acostumen a tenir dues persones per filtre dedicades a la tasca, i ara només n'hi ha una, "per la qual cosa se'n fan la meitat". En aquest sentit, critiquen, "a Aena els importa més la fluïdesa i que els passatgers passin ràpid que no pas la seguretat de l'aeroport".

 

Tots els filtres oberts

Els treballadors es queixen que la companyia s'ha entestat en fer veure que no hi ha vaga, i per fer-ho "han decidit obrir tots els filtres amb 5 treballadors en comptes de 6", i, a més, "han portat reforços de Mallorca, 6 treballadors de seguretat que han vingut fins aquí i els paguen molt més que a nosaltres". "Portem tot l'any demanant més personal i no ens fan cas; en canvi fem una vaga i no els costa res portar gent de fora perquè no es noti", critiquen. 

A més de la falta de personal, els treballadors es queixen que no només falten actius sinó actius dones. María Fernández, una de les treballadores amb més antiguitat, explica que "sovint només hi ha una dona per filtre, quan n'hi hauria d'haver mínim dues, perquè sinó quan una ha d'anar al lavabo, la dona del filtre del costat ha de carregar amb la feina seva i de la companya que ha sortit", explica. 

I és que el tema del lavabo és una reivindicació molt estesa entre els treballadors. "Un munt de treballadors hem patit diverses infeccions d'orina per haver-nos d'estar aguantant, és quelcom molt freqüent entre nosaltres", explica una altra treballadora que ha preferit no donar el seu nom.  

Una altra de les queixes és la calor. "No hi ha aire acondicionat als filtres, però sí que n'hi ha a baix a les botigues i restaurants", quelcom de què es queixen no només els treballadors sinó també hi ha queixes formalitzades per part dels passatgers. "Suposem que ho fan estratègicament perquè els passatgers passin ràpid els filtres i vagin a consumir a les botigues i als bars". En definitiva, diuen, "no els importa la seguretat, només els importa que la gent passi ràpid i se'n vagi a gastar" i critiquen que "si realment s'hagués complert amb el laude del 2017 -que l'empresa assegura que ho ha fet-, tot això d'ara no estaria passant".
T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat