Els turistes no comunitaris van gastar un 18% més en els comerços de Barcelona el 2019, tot i els disturbis viscuts després de la sentència del procés, tot i que la ciutat va patir una desacceleració d'uns cinc punts en les vendes durant les setmanes centrals del conflicte.

El director general de Global Blue Espanya, Luis Llorca, ha presentat aquest dimarts un informe que ha realitzat aquest operador de tax free o devolució de l'IVA en les compres que realitzen els turistes no comunitaris. Segons l'estudi, durant les setmanes següents a la sentència del procés les vendes a Barcelona "no van baixar, però hi va haver una desacceleració" que Llorca situa en 4 o 5 punts menys dels que venien creixent.

Segons Llorca, els disturbis a la ciutat "no han tingut una projecció negativa", ja que no "van transcendir prou per convertir-se en un problema estructural", com sí que ha passat a França amb les armilles grogues. Prova d'això són les "bones perspectives" que hi ha per l'arribada de turistes durant les pròximes vacances de l'any nou xinès, la decisió de viatge es pren normalment a l'octubre o novembre i que apunten unes bones previsions de despesa per a aquest any.

Per nacionalitat

Els turistes xinesos es consoliden com la principal nacionalitat per despesa de compres a Barcelona, amb un creixement del 16% el 2019 i van representar més de tres de cada deu euros.

Els nord-americans van gastar un 39% més i també van registrar creixements molt importants els coreans i hongkonguesos, amb més d'un 50% d'increments cada un. Les compres de viatgers russos només van créixer un 6%, fet que va venir motivat per la debilitat del ruble.

L'informe apunta que més del 60% de les compres tax free a Barcelona s'originen al passeig de Gràcia, on es realitza la tercera part de la despesa dels turistes de llarg radi a Espanya.

Els xinesos també encapçalen el turisme de compra al passeig de Gràcia, seguits dels nord-americans i canadencs i dels russos. No obstant això, Llorca ha posat de manifest que Espanya només capta el 37% del pressupost dels turistes d'alt poder adquisitiu que ens visita, al voltant de 22.000 euros, mentre que en altres països europeus la xifra arriba al 60%, com al Regne Unit, on gasten uns 35.000 euros.

Per això, ha demanat a les autoritats "esforç" per atreure viatgers del golf Pèrsic i Àsia-Pacífic amb una millora de les connexions aèries amb aquesta última zona i una major promoció.

El director general de Global Blue a Espanya ha assegurat que Barcelona pot competir amb les grans destinacions de compres europeus per tenir un turisme de més qualitat i sostenibilitat, posant el focus en la despesa turística, promovent els hotels d'alt nivell i fent promoció en mercats de llarg radi i a través d'internet.

També ha apostat per "una cooperació intensa i coordinada" per a la promoció de la destinació Espanya, ja que els turistes de llarg radi ens veuen com "una destinació única". Global Blue ha inaugurat aquest dimarts al passeig de Gràcia un nou establiment VIP Lounge Global Blue per avançar la devolució de l'IVA als viatgers d'alt poder executiu al qual s'accedeix per invitació.

Els responsables creuen que en el primer any de funcionament es realitzaran uns 7,9 milions de devolucions d'IVA a uns 29.000 viatgers, amb un tiquet mitjà de compra d'uns 1.057 euros.

El regidor de turisme de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, que ha participat en l'acte, ha destacat que Barcelona ha tingut dies "complexos" però que, amb independència del que passés a la nit, a l'endemà la ciutat estava a punt. Finalment, ha assegurat que no és previsible que Barcelona creixi de "manera oberta" en places hoteleres.