La progressiva tornada a la normalitat després del confinament total sumada a les conseqüències de la crisi econòmica que ja estem partint fa interessant saber com estalviar benzina quan anem en cotxe. Al cap i a la fi, un automòbil és una de les despeses més importants que pot tenir una família. Compra-lo. mantenir-lo, pagar-ne l'assegurança, les reparacions i el combustible necessari per desplaçar-se suposen una quantitat de diners important a final d'any.
Afortunadament hi ha diversos trucs que podem aplicar per aconseguir estalviar una important quantitat de diners, tant quan conduïm com quan el cotxe no està en marxa. A continuació veurem els més importants.
Abans de conduir
Abans d'agafar el cotxe, i sobretot si el trajecte és llarg, es recomana planificar la ruta perquè el viatge sigui el menys car possible. Avui dia existeixen moltes eines que fins i tot calculen per endavant l'estalvi de combustible segons el trajecte per tal d'optimitzar-ne el consum. Hi ha webs i aplicacions que ens ofereixen aquest servei de manera senzilla i gratuïta.
Un altre punt al qual parar són les rodes. Si no compten amb l'aire recomanat i la pressió dels pneumàtics és menor de la indicada pel fabricant, la roda s'acabarà deformant. Això no només fa perillosa la conducció, aquesta circumstància fa que més superfície de la roda estigui en contacte amb la carretera, consumint més combustible. Una rodes ben ajustades poden fer que estalviem al voltant d'un 3% de gasolina.
Pel que fa a la càrrega que portem al vehicle, el més adequat és viatjar amb la imprescindible i procurar que estigui repartida en el cotxe de manera equilibrada. L'ideal és que vagi ordenada al maleter. Si no hi ha altre remei, es pot utilitzar un cofre al sostre del cotxe, però això suposa una càrrega aerodinàmica important i, per tant, un consum de combustible més gran. Es calcula que per cada 100 quilos extra, el vehicle consumeix un 5% més de gasolina o gasoil.
Mentre es condueix
Aquí l'estalvi comença des que engeguem el cotxe. Convé arrencar sense accelerar. Només embragant i accionant el contacte s'evita gastar un combustible que no és necessari.
Ja a la carretera, cal evitar accelerar bruscament i triar una velocitat constant, utilitzant les marxes més llargues. Els acceleraments bruscos fan que es produeixin consums elevats i acaben incidint en el consum al final del trajecte, en especial durant la conducció en ciutat i quan es fan servir marxes més curtes.
Així mateix, cal tenir molt en compte les frenades. No sempre cal trepitjar el fre, sinó que cal aprofitar el fre motor del vehicle, aixecant el peu de l'accelerador abans de trepitjar el fre per aprofitar la inèrcia del cotxe. Igualment, en les baixades es recomana deixar de trepitjar el fre malgrat que això impliqui que el vehicle vagi perdent acceleració a poc a poc.
De la mateixa manera, no està de més recordar que no s'ha de conduir en punt mort, primer, perquè no és legal i, després, perquè se segueix consumint una mica de combustible. En canvi, amb una marxa posada i sense accelerar, el consum sí que és zero.
Respecte a l'ús de les marxes, en un cotxe dièsel els canvis de marxa es recomanen entre les 1.500 i 2.000 revolucions i entre les 2.000 i 2.500 per als vehicles propulsats per gasolina. Conduint així, també s'estalvia combustible.
Altres trucs passen per no frenar bruscament abans d'arribar a una corba, sinó anticipar-se, o no conduir amb les finestretes baixades i utilitzar en canvi l'aire condicionat o el climatitzador si fa calor.