El Grup Torres llançarà a finals d'any un nou vi escumós i serà això, un vi escumós, perquè aquesta empresa familiar del Penedès ha renunciat a dir-se ‘cava’. Des del 2013, quan el grup va començar la collita del nou producte que sortirà a finals d’any, tenia previst acollir-se a aquesta DO i, de fet, se'n havia donat d’alta. Finalment, però, se n'han desdit. 

Després de 146 anys produint vins i brandis al Penedès, la família que hi ha darrere d’aquest grup ha decidit comercialitzar per lliure el seu primer escumós elaborat a Catalunya, sense lligar-lo a cap denominació d'origen concreta. Ni DO Cava, ni DO Penedès.

La raó que hi ha, segons l'empresa, darrere aquest canvi de denominació és la voluntat de "guanyar flexibilitat" i "no tenir limitacions" a l'hora de poder utilitzar raïm i varietats procedents de territoris de fora la DO Cava. Torres assegura que vol utilitzar per a la producció del vi escumós raïms collits a zones més fredes, com el Pallars, que queden fora dels paràmetres i l’àrea geogràfica de la DO.

Justament va ser aquest dimarts, i en ple mes d’agost, quan Torres va confirmar que s'havia donat de baixa de la DO. Les primeres 36.000 ampolles, que haurien de sortir a la venda a finals d'any, ho faran sense aquesta denominació tot i ser de la collita del 2013, quan sí que estaven dins la supervisió del Consell Regulador del Cava. 

“Un altre producte”

Des del sector del Cava, però, volen treure ferro a aquest revés i asseguren que no és una notícia “ni positiva, ni negativa”. Segons fonts del Consell Regulador de la DO Cava consultades per El Nacional, el producte que vol fer Torres (basat en el raïm fred) no encaixa dins els paràmetres del cava i, per tant, “és una altra opció”.

Les mateixes fonts asseguren que Torres no havia sortit encara al carrer comercialitzat com a DO Cava i que, per tant, no afecta al sector la seva decisió. Segons ells, diferent seria si ja haguessin sortit a la venda i decidissin marxar-ne.

“Volen fer un producte diferent, que no entra dins la legislació del cava”, asseguren des de la DO, que també afegeixen que són temes de “perspectives de mercat, màrqueting i estratègia” de les empreses. Torres aposta per un producte amb una “acidesa diferent” i per tant, consideren que en cap cas desprestigia el cava.

Optimisme al sector

Des de la DO Cava asseguren que el sector viu un moment “d’optimisme” i que està “dinàmic” i amb “ganes”. Consideren que s’ha mantingut estable durant la crisi i que ha sabut tirar endavant. A més, asseguren que el mercat exterior està funcionant molt bé, tot i que les dades d’exportacions no sortiran fins al setembre.

Aquest sector vinícola aplega fins a 300 milions de quilos de raïm a Catalunya cada any i és un motor econòmic molt important dins la comarca del Penedès, on moltes famílies viuen d'aquest negoci. Per això, asseguren que el producte té molt futur. 

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.

Subscriu-te a ElNacional.cat

Freixenet
Crisi d'accionariat Freixenet es descompon Víctor Costa