El conseller d'Empresa i Treball del Govern, Roger Torrent, ha assegurat aquest dimecres que des del seu departament, i més concretament des de l'agència Catalana del Consum (ACC), "serem exigents en la protecció dels drets dels consumidors més vulnerables, en especial el dret a l’habitatge i als serveis bàsics". 

Així ho ha remarcat Torrent en la presentació de la campanya A prop teu de l’ACC acompanyat del seu director, Francesc Sutrias, on el conseller ha explicat les línies estratègiques i les actuacions principals en matèria de consum que impulsarà el Govern durant aquesta legislatura.

El titular d’Empresa i Treball ha ressaltat que la política de consum "és estratègica, necessària i útil per a la societat", i l’Agència Catalana del Consum "és l’eina per defensar i protegir els drets dels consumidors i dels col·lectius més vulnerables".

Objectius del departament 

Amb aquest objectiu, les campanyes d’inspecció i de control del mercat que duu a terme l’ACC enguany posen l’accent, principalment a garantir el dret a l’habitatge, amb el compliment de la normativa de contenció del preu dels lloguers o del lloguer social obligatori a unitats familiars vulnerables per part de grans tenidors. En segon lloc Torrent ha assegurat que també lluitaran per protegir les persones pel que fa als subministraments essencials d’aigua, llum i gas, d’acord amb la Llei per a l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica, i per últim els drets dels consumidors en la contractació de serveis bàsics com les telecomunicacions, els transports o els serveis financers.

En aquest sentit Sutrias ha recalcat que el que busquen és que els consumidors "s'empoderin pel que fa als seus drets, especialment quan parlem de serveis bàsics", i ha afegit que "l’Agència és l’instrument que està al seu servei, amb la voluntat i exigència de defensar els seus drets i d’arribar tan lluny com puguem". Alhora Sutrias ha encoratjat a la ciutadania  “a acudir a l’Agencia amb la certesa que actuarem”.

Sistemes alternatius de resolució de conflictes

Durant la seva intervenció, Torrent ha destacat que una altra de les prioritats aquesta legislatura és promoure els sistemes extrajudicials de resolució de conflictes entre consumidors i empreses, ja que la mediació i l'arbitratge són mecanismes àgils, gratuïts i efectius per resoldre les reclamacions de consum per vies extrajudicials.

Amb aquesta finalitat, Torrent ha assegurat que des de l’ACC “engegarem campanyes per impulsar l’adhesió al Sistema Arbitral de Consum, com a segell de qualitat per a les empreses”. Alhora, ha insistit que "serem persistents en reclamar al govern espanyol que es modifiqui la legislació estatal vigent pel que fa a l’arbitratge", que preveu el caràcter voluntari del sistema, per tal que esdevingui “obligatori per a les empreses en reclamacions d’imports inferiors a 3.000 euros”.

Revisió del codi de consum

Torrent ha anunciat també la revisió i actualització del Codi de Consum de Catalunya per tal d'adaptar-lo als nous hàbits de consum i als canvis socioeconòmics que s’han produït en els darrers onze anys.

Aquesta reforma preveu desenvolupar el concepte de consum responsable per millorar la protecció del medi ambient i evitar el sobreendeutament de les famílies o el malbaratament alimentari, amb mesures com ara la regulació de la informació mediambiental que s’ha de proporcionar sobre els productes en els punts de venda o la prohibició d’ofertes que fomenten comprar en quantitats no adequades.

També es contempla reforçar la protecció dels col·lectius de consumidors més desafavorits amb la inclusió d’una definició de consumidor vulnerable, o la incorporació com a infracció de consum de les conductes sexistes o l’ús d’estereotips de gènere en la publicitat o en la contractació.

Consum a través d'internet

Un altre dels aspectes destacables és l’adaptació de la norma als nous models de consum a través d’Internet, especialment pel que fa a les relacions de consum mitjançant plataformes digitals, que van proliferar molt arran de la pandèmia. Entre altres aspectes, es determinarà la responsabilitat d’aquells que intervenen en les contractacions en línia com a intermediaris i, a més, es prohibirà la publicació de ressenyes que no corresponguin a persones consumidores reals.

Finalment, el conseller ha explicat que un altre objectiu prioritari és donar un nou impuls a l’Escola del Consum de Catalunya com a eina fonamental per promoure un consum conscient i responsable, amb sensibilitat social i ambiental. Alhora, ha assegurat que tenen com a objectiu que esdevingui un "ens de referència per a la formació i la recerca en matèria de consum per a professionals, empreses, organitzacions, mitjans de comunicació, agents clau i administracions públiques".