El president d’Abertis, Salvador Alemany, ha aprofitat la roda de premsa prèvia a la Junta d'Accionistes per reclamar a l'Estat un sistema de petages "equitatiu i sostenible" per a les autopistes espanyoles que no carregui el seu finançament en els comptes públics. Això inclou tant l'executiu central com els governs autonòmics. 

En aquest sentit, Alemany ha assenyalat que Espanya és encara "una illa en el mercat europeu" al constatar que només un 21% de les vies d'alta capacitat té peatges mentre que en altres països com França o Itàlia, aquest percentatge ja ronda el 80%. "Intentem ajudar a configurar un sistema que pugui ser percebut favorablement perquè sinó haurem de pagar-ho en forma de desenvolupament o dèficit de manteniment", ha alertat.

Davant el cada vegada més immediat venciment de les concessions dels anys 60 i 70, Alemany considera que és un moment "especialment bo" per replantejar-se el model de futur. Ara bé, ja ha anticipat que "tal i com estan els pressupostos públics, sembla molt difícil pensar que les autopistes siguin gratuïtes i si només es paguen les que actualment tenen peatge, això serà un problema." Així doncs, queda descartat un allargament automàtic de les concessions d'autopistes espanyoles i es dona peu al debat sobre quin és el millor model. "Brussel·les no és procliu a produir allargaments però sí noves concessions", ha reblat just abans d'afegir que "cap polític ho voldria adoptar i les concessionàries no estan per solucions impopulars".  

La batalla judicial amb Foment

Fa poc més d'una setmana, Abertis va aconseguir una sentència favorable del Tribunal Superior de Justícia de Madrid davant el contenciós que manté des del 2015 amb el Ministeri de Foment per la reclamació de 1.494 milions en drets de cobrament de peatge en un tram de l'autopista AP-7. Segons Alemany, això no ha d'influir en la configuració del nou model de finançament de les autopistes tot i que sí pot suposar una oportunitat per a la reflexió. 

Amb la mà estesa per trobar una solució, el president d'Abertis és partidari de deixar-se al pas al temps per veure "què succeeix el 2021 coincidint amb el venciment de les concessions i veure llavors com s'opera el conveni AP-7." De la mateixa manera, Alemany ha reiterat que ja s'han realitzat les provisions de les eventuals pèrdues per la fallida de les autopistes radials de Madrid alhora que ha desmentit que hi hagi "beneficis privats i socialització de pèrdues" en les col·laboracions público-privades en infraestructures. A la recerca d'equitat i sostenibilitat, és moment de repensar el model dels peatges.