En el decurs de la Junta General Ordinària d’Accionistes, celebrada aquest dimecres a Barcelona, el president de Saba, Salvador Alemany, i el conseller delegat de Saba, Josep Martínez Vila, han fet un balanç de l’exercici 2021, en el qual l’activitat del Grup encara es va mantenir condicionada per l’evolució de la crisi sanitària provocada per la covid-19, especialment durant el primer trimestre, per iniciar una recuperació al llarg de l’any gràcies a la millora progressiva global de la situació epidemiològica.

Tant el president de Saba com el conseller delegat han fet referència, en la introducció de les intervencions respectives, al moment inèdit actual mai vist a Europa des de la II Guerra Mundial, amb la invasió d’Ucraïna. Salvador Alemany ha subratllat, en referència a aquest conflicte bèl·lic, que "el cost en vides humanes és irreparable i irrecuperable" i ha afegit que "des de l’àmbit de la responsabilitat social, Saba duu a terme accions per col·laborar en la cura i la manutenció de persones desplaçades a Espanya o en corredors humanitaris en països en què operem, com ara Eslovàquia".

En la mateixa línia, el president de Saba ha dit que "en aquest nou escenari apareixen modificades moltes variables del nostre entorn, i del nostre negoci, especialment les que afecten el consum i la volatilitat que experimenten els mercats financers, amb un important augment, a més de la inflació i del preu de l’energia". Sobre aquest últim punt, ha matisat que Saba "continuarà treballant com fins ara en mesures per minimitzar l’impacte sobre el cost elèctric".

Pel que fa a la revisió de l’exercici 2021, el conseller delegat ha explicat que Saba "ha continuat monitorant l’impacte de la pandèmia, especialment preservant la salut de tot l’equip humà de la companyia, i els seus efectes tant sobre l’activitat econòmica com sobre la pròpia activitat del negoci, amb l’objectiu de recuperar la normalitat en tots els nivells i preservar la solvència financera de la companyia".

El 2021, i gràcies a una recuperació gradual paral·lela al reajustament de les mesures de restricció vinculades a la pandèmia, l’activitat de rotació de Saba, participada majoritàriament per CriteriaCaixa, es va incrementar un 29% respecte del 2020, tot i que està un 30% per sota del 2019. D’altra banda, la xifra d’abonats el 2021 va resultar un 3% superior a la de l’exercici anterior i es manté en un 9% menys que el 2019. Pel que fa a les magnituds principals, els ingressos d’explotació del 2021 pugen a 234 milions d’euros, un 18% superiors als del 2020 i un 22% inferiors als del 2019, i l’EBITDA se situa en 103 milions d’euros, un 43% més que el 2020 i un 25% menys que el 2019. Saba va invertir 25 milions d’euros en l’exercici 2021.

La recuperació es manté durant el primer trimestre del 2022, amb un increment de la rotació del 78%, tot i que un 21% per sota del 2019 i un augment del 17% en el nombre d’abonats, que ja arriba al mateix nivell que el del 2019. Així mateix, es registra un creixement del 39% en els ingressos, un 13% menys que el del 2019, i del 83% de l’EBITDA, un 20% inferior que el del 2019.

El president de Saba ha explicat que la companyia es manté activa en el procés de sol·licitud de reequilibris de les seves concessions per corregir l’impacte negatiu de la covid-19, ja que Saba va continuar prestant servei al llarg de la pandèmia, atès que els aparcaments es van considerar un servei públic essencial, malgrat les dràstiques restriccions de mobilitat. El conseller delegat de Saba ha afegit que actualment Saba manté obertes 87 negociacions de petició de reequilibris.

Creixement en tots els països

En el capítol de creixement, Saba ha tancat el 2021 operacions de desenvolupament, entre nous projectes i renovacions, en tots els països en què opera. Josep Martínez Vila ha fet una revisió en aquest àmbit i ha destacat, a Espanya, els contractes de concessió de l’aparcament de l’Hospital General Universitari Gregorio Marañón, a Madrid, i el del Muelle Delicias, al Port de Sevilla, entre d’altres, a més de l’acord, ja el 2022, per remodelar i millorar l’aparcament de la plaça d’Europa, a Platja d’Aro (Girona), un projecte en el qual la companyia invertirà 1,8 milions d’euros.

A Itàlia, la companyia té previst inaugurar a Gènova el futur aparcament Saba Hospital Genova Benzi i a Trieste ha resultat adjudicatària dels aparcaments de l’Hospital de Cattinara. A Portugal, Saba ha culminat diferents operacions, entre d’altres el contracte de lloguer de l’aparcament Arena Expo, al recinte firal de Lisboa i, a Porto, el d’arrendament del Garagem Sá da Bandeira. Saba va resultar adjudicatària, a Xile, del contracte de gestió de l’aparcament de la Clínica Bupa, a Santiago de Xile, un dels centres hospitalaris més grans del país. Així mateix, la companyia va tancar el contracte de gestió per explotar l’aparcament Parque Arauco, un complex de cinc centres comercials.

Al Regne Unit, Saba va aconseguir el nou contracte de gestió dels aparcaments de l’Hospital de Bedfordshire, mentre que a Alemanya es va adjudicar el contracte de lloguer de l’aparcament del centre comercial City Galerie, a la ciutat d’Aschaffenburg, i del contracte de lloguer de l’aparcament d’un centre comercial a Bergedorf, a Hamburg. A la República Txeca, la companyia ha renovat el contracte per gestionar l’Hospital Vinohradska a Praga.

El president de Saba ha reivindicat el paper de l’aparcament com a part de la solució per millorar l’eficiència de la mobilitat urbana sostenible, per reduir la congestió i, en conseqüència, les emissions. Salvador Alemany ha assegurat que "els aparcaments no són el problema; l’enemic del medi ambient no és el cotxe, sinó la contaminació i la congestió, que s’incrementen si es prenen mesures restrictives erròniament, que afectin la capacitat i la fluïdesa de la xarxa viària urbana sense procurar solucions reals de mobilitat alternativa". És per això que ha demanat un "diàleg real i efectiu entre els gestors públics i els diversos sectors privats” a l’hora de prendre decisions que “garanteixin la mobilitat urbana essencial de les persones, a través de la gestió i no tan sols amb restriccions".

Hubs de serveis de mobilitat per a persones i mercaderies

Saba concep l’aparcament com un hub de serveis de mobilitat urbana sostenible, que aprofita les localitzacions estratègiques als centres de les ciutats, la seva capil·laritat i el seu servei ininterromput per treballar com un agent integrat en la política i en la cadena de la mobilitat de persones (vehicle elèctric, sharing, mobilitat unipersonal) i també de mercaderies (última milla).

Pel que fa a la mobilitat de les persones, Josep Martínez Vila ha insistit que una de les apostes estratègiques de la companyia és la de reforçar el seu rol imprescindible com a punt d’infraestructura elèctrica, que es va començar a desplegar el 2018. Gràcies a un gran impuls el 2021, la companyia disposa de més de 500 punts en 118 aparcaments de cinc països (Espanya, el Regne Unit, Portugal, Xile i Itàlia) i constitueix la xarxa de recàrrega elèctrica (semiràpida i ràpida, per a abonats i de rotació) més important del sector i amb un impacte en l’estalvi d’emissions. Només a Espanya, des que es van iniciar les càrregues elèctriques el desembre de 2018, s’ha registrat un estalvi de 278.861 kg d’emissions de CO2. Com a nodes de mobilitat compartida, Saba també disposa de 2.450 places de sharing i rent a car a Espanya, el Regne Unit i Xile.

Respecte de la mobilitat de mercaderies, Salvador Alemany ha explicat que els aparcaments poden donar resposta a les noves necessitats de l’e-commerce i de la distribució. Saba va entrar el 2021 en l’accionariat de Geever, operador especialitzat en la distribució d’última milla, com a culminació de l’experiència adquirida després de tres anys de col·laboració entre les dues companyies en 9 aparcaments de Barcelona.

Així mateix, el president de Saba ha subratllat l’aposta ferma del Grup per consolidar aquest model, basat en una xarxa de minihubs distribuïts per tota la ciutat, principalment aparcaments, des dels quals es fa la distribució amb mitjans personals sostenibles en un radi màxim de 7.500 metres. El model de Geever, que consisteix en l’entrada nocturna de mercaderies a les ciutats amb furgonetes elèctriques i el posterior lliurament diürn en domicilis i comerços amb vehicles de micromobilitat personal activa, ha donat com a resultat una disminució dels lliuraments fallits, que se situen per sota del 10% i fan més eficient i sostenible el model de distribució, tenint en compte que en el model tradicional d’e-commerce els lliuraments fallits superen el 20%.

Actualment, Geever opera a Barcelona a través de 40 punts, la majoria en aparcaments públics, amb la previsió en un futur de consolidar una xarxa basada únicament en aparcaments, amb 60 punts o microhubs de distribució a la ciutat.

Saba continua impulsant i reforçant iniciatives de negoci estratègic, com és el llançament de l’accés per matrícula i pagament amb targeta de crèdit vinculada, en rotació i també per a abonats, en més de 60 aparcaments, a més de l’ampliació de serveis d’e-commerce del web de negoci i de l’app de Saba (amb remodelació i millora de la funcionalitat), i les ha estès a tots els països en què opera. Les visites als webs d’Espanya, Itàlia, Portugal i Xile van arribar a 1,7 milions el 2021 i el nombre de transaccions va pujar a més de 78.000. Les vendes d’e-commerce han augmentat un 105% respecte del 2020 i són un 90% superiors a les del 2019.

En eficiència, gestió operativa i qualitat de servei, cal subratllar que el Centre d’Atenció i Control (CAC) de Saba suma actualment més de 400 aparcaments connectats d’Espanya, Itàlia, Portugal i el Regne Unit, respecte dels 235 aparcaments del 2020.

Acords de la Junta

La Junta d’Accionistes ha aprovat els comptes anuals, la delegació en favor del Consell d’Administració de la facultat d’acordar l’augment de capital, l’emissió de renda fixa, a més de la compra d’autocartera. Així mateix, la Junta ha aprovat el nomenament de dos nous consellers, Inmaculada Riera i Xavier Brossa.