Ryanair va registrar un benefici net de 319 milions d'euros en el seu primer trimestre fiscal, finalitzat el passat 30 de juny, un 20% menys que en el mateix període de l'exercici anterior, segons informa la companyia en un comunicat. En aquest context, a aerolínia adverteix que "hi haurà més vagues" per la incapacitat de pagar els salaris que els demanen els pilots.

El director executiu de Ryanair, Michael O'Leary, relaciona la caiguda dels beneficis a la baixada de preu dels passatges, l'absència de part de la Setmana Santa, que aquest any es va celebrar en març, i l'augment del cost del combustible i dels salaris dels pilots.

O'Leary també ha apuntat que l'aerolínia ha hagut de fer front a 2.500 cancel·lacions (450.000 viatgers), a causa de la falta de controladors en diferents aeroports, tant per la manca de personal al Regne Unit, Alemanya i Grècia, com per les vagues a França.

L'aerolínia irlandesa de 'low cost', que adverteix que Europa està experimentant un excés de capacitat, va transportar durant el període 37,6 milions de passatgers, un 7% més que en el seu primer trimestre del passat exercici i va comptar amb un factor d'ocupació del 96%.

S'esperen més vagues

Ryanair ha assenyalat que l'augment del cost dels pilots, una de les raons de la retallada de beneficis, es deu a un repunt del 20% en cinc anys per als seus pilots de Boeing 737.

Tanmateix, malgrat haver acceptat els sindicats independents i de firmar acords amb pilots i tripulants de cabina (TCP) al Regne Unit, Itàlia i Alemanya, Ryanair afirma haver patit dues vagues "innecessàries" de pilots a Irlanda i aquesta setmana s'enfronta a una altra aturada de 48 hores, el 25 i 26 de juliol, dels seus TCP a Espanya, Portugal i Bèlgica.

"Esperem més vagues durant la temporada d'estiu perquè no podem concedir demandes irracionals que comprometrien o els baixos preus dels nostres bitllets o el nostre model altament eficient", ha avançat la companyia.

Incertesa davant del Brexit

Quant al Brexit, l'aerolínia ha assenyalat que continuen preocupats per una separació no negociada i han assenyalat que, en cas de produir-se, els seus accionistes seran tractats com a no europeus, i veuran restringits els seus vots per complir la llei de majoria de participació europea.

Per al conjunt de l'exercici 2018, Ryanair va confirmar els seus objectius de beneficis en una forquilla d'entre 1.250 i 1.350 milions d'euros, si bé aquesta avaluació dependrà del preu dels bitllets a curt termini, les possibles vagues del seu personal, els controladors a Europa i el Brexit.