El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, s'ha reunit aquestes últimes hores amb representants de grans empreses que operen en els ports de Barcelona i Tarragona i ha assolit nous suports en la reivindicació del Corredor del Mediterrani perquè és ''un clam molt evident''. En relació amb aquesta infraestructura estratègica, Rull ha destacat que ''és espectacular que es tinguin més aliats fins i tot en els ports del nord d'Europa'', que són els competidors directes del Port de Barcelona en el trànsit de mercaderies procedents de la regió asiàtica, que ''sovint en l'activitat del mateix govern espanyol''.

Davant una situació que ha titllat de "paradoxa", ha afegit també ''els nostres competidors ens entenen més que no pas els que ens haurien d'emparar''. D'aquesta manera, Rull ha inaugurat la conferència anual de l'Associació Europea de Ports (European Sea Ports Organisation, ESPO) que es celebra a la capital catalana aquest dijous i divendres sota el títol 'Ports in changing climate, a changing world'. Aquest congrés es centra en debats sobre el paper que han de jugar els ports i la indústria marítima en la lluita contra el canvi climàtic i com afectarà als ports i al comerç internacional la tendència actual cap a la desglobalització i el retorn de les polítiques proteccionistes per part d'alguns estats. 

En aquest sentit, Rull no ha dubtat en reclamar una política de taxes pròpia per poder ''incentivar'' els vaixells més respectuosos amb el medi ambient. Així ha defensat la necessitat de reduir les emissions de CO2 en el camí de consolidar una economia portuària ''descarbonitzada''. També ha urgit a implantar el més aviat possible mecanismes per neutralitzar els efectes del canvi climàtic que és una realitat ''que ja la tenim aquí'' com es pot verificar en el fet de l'augment del nivell del mar, com s'ha pogut comprovar a l'Estartit amb un increment de 9 centímetres en els últims anys. 

Competències pròpies

El conseller ha defensat la necessitat de poder assumir com a competències pròpies la gestió de les taxes del ports catalans. Aquesta mesura facilitaria reduir la contaminació als ports per la via d'incentivar els vaixells més nets i penalitzar els que més contaminen.  

El president del Ports de l'Estat, José Llorca, ha qualificat de ''bona idea'' la política europea d'incentivar als vaixells que menys contaminen i ha recordat que en l'estat espanyol està en vigor una normativa que redueix a la meitat les taxes per aquells vaixells més 'verds'.  Llorca també ha fet referència al Corredor del Mediterrani i ha reiterat la posició del govern espanyol a favor d'aquesta infraestructura per fer del sud d'Europa una regió més competitiva. 

Per la seva banda, el director general de Mobilitat de la Comissió Europea, Matthew Baldwin, ha defensat que la reducció de les emissions no només s'hauria de fer perquè està en vigor una directiva europea sinó pels beneficis que comporta de caràcter energètic i econòmic.