Renfe pretén apoderar-se d’una porció del pastís francès. O de tot el pastís. La seva homòloga francesa, SNCF, va decidir fa un parell de mesos partir peres amb l’operadora espanyola i posar punt final a l’explotació conjunta de les línies d’alta velocitat Barcelona-Lió-París i Madrid-Marsella; i no deixar, d’aquesta manera, que Renfe creués els Pirineus a partir de l’any que ve. Segons ha pogut confirmar ElNacional.cat, la resposta de la companyia espanyola ha estat la de prendre-s’ho com un repte i iniciar una competició contra SNCF per explotar aquestes vies de tren. Així doncs, Renfe hauria demanat ja els permisos per fer arribar els seus AVE fins a Marsella a partir del 12 de desembre, quan acaba l’acord amb l’homòloga francesa per treballar de manera conjunta. I la intenció, de fet, és explotar la línia en solitari, a més d’operar a la línia Lió-París i la que uneix la capital francesa amb Londres a través de l’Eurotúnel.

Tal com ha avançat aquest dimarts El País, Renfe té la intenció de dominar el mercat ferroviari francès i presentar-se als concursos regionals de les rodalies franceses a mesura que vagin sortint. ElNacional.cat ha pogut confirmar també que per desplegar tota aquesta artilleria ferroviària a l’estat francès, la companyia espanyola ha aprovat designar al director de l’àrea de Negoci d’Alta Velocitat de Renfe Viatgers, Francisco Arteaga, les funcions necessàries per assegurar la continuïtat de Renfe a terres franceses. “Volem anar ampliant la nostra presència internacional, i per això ja estem a l’Aràbia Saudí, als Estats Units o a Mèxic”, afirmen fonts de la companyia a aquest mitjà. Així doncs, Renfe ja hauria sol·licitat els permisos necessaris per operar en solitari la línia entre Barcelona, Lió i Marsella, i fer-hi arribar els seus trens AVE. En la mateixa línia, ha demanat que els maquinistes espanyols rebin els permisos necessaris per poder operar els seus trens en territori francès. 

Fins ara, Renfe i SNCF tenien un acord de col·laboració. Les dues companyies explotaven de manera conjunta aquestes línies d’alta velocitat que connecten l’estat espanyol amb el francès. El cas, però, és que fa uns dos mesos la companyia francesa va prendre la decisió “unilateral” i inesperada de trencar aquest acord amb Renfe, tirar pel dret, i expulsar la companyia espanyola de territori francès. Des de l’any 2013 que les dues empreses exploten de manera conjunta les línies Barcelona-Lió-París i Madrid-Marsella. L’argument que va posar sobre la taula SNCF per decretar el final d’aquesta col·laboració va ser una acumulació de pèrdues econòmiques. 

Final d'un acord

El cas és que les dues empreses competeixen amb certa desigualtat. L’estat espanyol permet que qualsevol empresa, sigui espanyola o internacional, es presenti als concursos que s’obren per oferir els seus serveis en territori espanyol. I, per altra banda, l’estat francès posa força traves a les empreses internacionals per exercir els seus serveis a les vies ferroviàries franceses. Per exemple, la flamant línia low cost d’alta velocitat que opera des de fa mesos a l’estat espanyol, Ouigo, és d’SNCF.