L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) considera que el reglament de l'Autoritat Metropolitana de Barcelona (AMB) que regula el sector dels VTC i que estableix una precontractació de 60 minuts és "injustificadament restrictiu", perquè "discrimina entre operadors i generarà greus perjudicis per als usuaris". El reglament va ser aprovat el passat 26 de febrer pel Consell Metropolità de l'AMB i està previst que rebi el vistiplau definitiu durant les pròximes setmanes després que el 15 de febrer acabessin els 30 dies hàbils d'exposició pública.

Alhora, l'ACCO també assenyala que el text de l'AMB "introdueix restriccions i càrregues addicionals" a la prestació de serveis que s'afegeixen a les normatives ja aprovades per la normativa estatal i catalana. Per tot plegat, demana que l'AMB no aprovi definitivament el text.

L'ACCO ha publicat aquest dimecres el seu informe de Regulació 39/2019, en el què critica la normativa aprovada per l'AMB perquè, entre d'altres, perjudica "greument" els usuaris i perquè "no es troba justificada en base a cap raó d'interès general o motiu legítim". A més, retreu que és "discriminatòria" perquè aquestes mesures no s'apliquen al taxi, tot i que també presti serveis en l'àmbit de la precontractació.

A banda de considerar que restringeix la competència entre els dos sectors, Competència també assenyala que l'"altera" entre els mateixos operadors de VTC en l'aplicació de les normatives als descansos setmanals i horaris, entre d'altres, en funció del moment en què van obtenir l'autorització.

Sobre el registre de vehicles per als vehicles VTC indispensable perquè puguin prestar els serveis, l'ACCO opina que dificulta "encara més" poder prestar serveis urbans durant el període de transició de quatre anys que preveu el reglament aprovat pel Ministeri de Foment, en què després seran les comunitats autònomes que podran determinar la ràtio de VTC per cada taxi.

El reglament de l'AMB preveu multes de 300 euros per a infraccions lleus, de 301 a 1.400 euros per a les greus, i fins a 6.000 euros per a les molt greus. L'aprovació inicial del reglament va tirar endavant amb els vots a favor del PSC, Entesa, CUP i Compromís i Acord per Torrelles, i l'abstenció de PDeCAT, ERC i Plataforma Ciutadana per Barberà. PP i Ciutadans van votar en contra. 

Entre les infraccions greus que inclou el reglament, hi haurà l'ús de vehicles diferents als que consten al registre, intentar captar clients a la via pública, com a l'andana d'una estació, port o aeroport o a mà alçada, i que el conductor del vehicle no estigui donat d'alta a la Seguretat Social. 

També serà una sanció greu que els serveis no constin en el Registre de serveis, és a dir, moment de la sol·licitud, dia i hora de recollida, l'origen i la destinació i els recorreguts mínim i màxim previst. Pel que fa a les sancions lleus, hi ha el fet de no tenir visible la documentació del vehicle VTC o retenir més de dos dies objectes sense avisar l'autoritat competent.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat