Adif i Adif AV han rebut ofertes d'un total de quatre empreses per competir amb Renfe en la prestació de serveis ferroviaris d'alta velocitat a partir del desembre del 2020. Després de tancar-se el període de sol·licituds, aquest dijous, Adif i Adif AV iniciaran un procés d'anàlisi de les ofertes presentades per valorar el seu compliment administratiu, la capacitat financera i tècnica i la compatibilitat entre les sol·licituds.

Finalment, es preveu que el desembre es determini les empreses adjudicatàries i que els acords se signin abans del 15 de març del 2020, prèvia aprovació de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

El repartiment entre els adjudicataris es farà segons tres paquets de diferents capacitats operatives, un sistema que permetrà que al sector de l'alta velocitat concorrin almenys tres empreses.

Per a Adif, les ofertes presentades en aquest procés de "liberalització" de la Xarxa Ferroviària d'Interès General representen un objectiu de "gran rellevància" assolit en l'àmbit europeu "pel gran número de candidats i el seu interès per utilitzar la xarxa d'alta velocitat espanyola.

Adif considera que la incorporació de noves empreses al sector de prestació de serveis ferroviaris afavorirà un ús més "intensiu i eficient" de la xarxa i, en conseqüència, una major "sostenibilitat" de tot el sistema ferroviari.