El president de Ferrmed, Joan Amorós, ha presentat aquest dimecres al Saló de Logística de Barcelona les conclusions de l’estudi +FIRRST, impulsat per l’associació que presideix. Ha insistit en els avantatges pel medi ambient i per l’aplicació real que pot tenir en el corredor mediterrani aquest sistema de transport ferroviari, integrat, ràpid i flexible. Es tracta d’un estudi que identifica com a alta prioritat que s’inverteixi en 18.000 quilòmetres d’alta velocitat als corredors ferroviaris per sobre del límit de la Unió Europea, i que hi hagi una segona prioritat d’inversions a 8.400 quilòmetres als estats membre per sota del límit de la UE. Ferrmed és una associació multisectorial dedicada a millorar el transport ferroviari de mercaderies i la competitivitat industrial a Europa i els seus països veïns. Un dels seus camps de batalla és la insistència per desenvolupar el corredor mediterrani.

+FIRRST és un estudi que desgrana com moure amb eficiència containers i tràilers de camió, i posa el tren al servei de la carretera com a mitjà més versàtil de transport. De fet, Amorós ha insistit durant la seva intervenció que “cal convertir les vies de tren en un sistema igual de flexible que ho és la carretera; les vies han d’estar al servei de la carretera”, ha dit, deixant ben clar que “si no, mai no canviarem la carretera per les vies de tren”. Ho ha afirmat en referència que transportar mercaderies a través de vies de tren és sempre més sostenible que no pas per carretera; i que els vehicles sobre rodes han d’utilitzar-se només en els darrers metres d’un transport. Segons Ferrmed, aquestes millores en el transport de mercaderies pal·liarien els 160.000 milions d’euros que cada any s’associen a la ineficiència del sistema europeu de transport, i “contribuirien de manera decisiva a complir amb les demandes mediambientals que es va marcar la UE per l’any 2030”.

També ha participat en aquest acte Isidre Gavín, secretari de Territori i Mobilitat, que ha afirmat que Catalunya protagonitza en 26% de les exportacions de l’estat espanyol i que, en canvi, només s’executen 1 de cada 3 euros que el govern espanyol hi pressuposta. És per això que ha demanat a Espanya i França que inverteixin i actuïn amb celeritat per adequar a l’ample de via europeu el corredor ferroviari de mercaderies que uneix els dos països. En la defensa aferrissada del tren també s’hi ha pronunciat el secretari general de l’associació, Josep Maria Rovira, que va defensar que les despeses en externalitats del tren són un 77% més baixos que els del transport per carretera, i ha afegit que la presentació dels resultats finals de +FIRRST es realitzarà a Brussel·les el proper dia 15 de novembre d’aquest any 2022.