Durant l'últim mes de setembre es van fabricar 262.589 vehicles en tot l'Estat, un 12,2% més respecte al mateix període de l'exercici anterior. Segons l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), la recuperació ve donada per un increment de les vendes als principals mercats europeus, on s'està incrementant el nombre de matriculacions malgrat la pandèmia.

De fet, nou de cada deu vehicles produïts en l'Estat s'envien a l'estranger (normalment s'envien el 75%). Malgrat la recuperació d'aquest setembre, la xifra d'automòbils fabricats en l'acumulat de l'any és un 27,7% inferior a l'any passat. En aquest sentit, l'ANFAC calcula que el sector tancarà el 2020 amb una producció entre un 20% i un 25% inferior a la del 2019.

Per tipus de vehicle, cal destacar el creixement en la fabricació de turismes. Durant el mes de setembre es van produir fins a 206.638 vehicles en tot l'Estat, un 13,1% més respecte a l'any passat. També va evolucionar de forma positiva la producció de vehicles comercials lleugers i la producció de vehicles industrials pesats, amb increments interanuals del 34,6% i del 59,6%, respectivament.

Les furgonetes i els tot terrenys, entre els més afectats

El segment més tocat va ser el dels tot terrenys i pick-ups, on la producció va caure un 94,2%. També van experimentar importants descensos en les línies de tractocamiones (-82,2%), furgonetes (-11,2%) i vehicles industrials lleugers (-2,5%), segons l'ACN.

Quant a la producció de vehicles elèctrics, l'ANFAC assenyala que entre gener i setembre es van fabricar 27.949 automòbils, més del doble respecte al mateix període de l'exercici anterior. Així mateix, la fabricació de vehicles híbrids endollables es va mantenir estable, fins a les 44.137 unitats. Tanmateix, els vehicles híbrids no endollables i els automòbils de gas natural van reduir la producció un 38,2% i un 57%, respectivament.

En aquest context, el 70% de les empreses automobilístiques preveuen una caiguda de la facturació superior al 30% el 2020, com recull la recent enquesta Auto Mobility Trends 2020. Tots els fabricants van aplicar un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) durant el confinament i tan sols un 40,7% de les empreses preveuen mantenir la seva plantilla d'empleats per a aquest any.

 

Imatge principal: Una fàbrica d'automòbils a Espanya. Foto: Europa Press