Va tot que cau. Els diaris encara no el donen per desfet, en espera de la decisió del organitzadors, però el Mobile d’aquest any està al caire de la suspensió. L’esdeveniment combina l'exposició i el congrés més grans del món sobre la indústria de la comunicació mòbil. Hi participen executius i representants dels operadors, venedors i propietaris de continguts d’arreu del món i un seguit de start-ups i emprenedors relacionats amb aquest ecosistema empresarial.

Els diaris de Madrid van a la seva, naturalment —el Mobile se celebra a Barcelona des del 2006. Per a ells, la notícia més rellevant és el rebombori organitzat a l’entorn de la trobada del ministre de Foment, José Luis Ábalos, i la vicepresidenta veneçolana, Delcy Rodríguez, a Barajas. La causa de l’enrenou és que la UE prohibeix l’entrada al seu territori als membres de l’actual govern de Veneçuela. Aquest afer té entre zero i cap presència a les portades dels diaris de Barcelona. Deu ser una variant més de l’anomenat “fet diferencial”.

Potser també és una mostra clara del cosmopaletisme madrileny. The New York Times, que juga de debò la lliga de la premsa global, publica una crònica molt poc falaguera de la crisi desfermada per les repercussions de l’epidèmia. Han parlat amb economistes i executius d’aquí i allí i la conclusió és que no només pot suposar una nova recessió a Alemanya, sinó que tindrà conseqüències greus per a l’economia mundial, segons el president de la Reserva Federal, el banc central dels EUA. “Truco a la Xina cada dia”, explica Ola Källenius, el CEO de Daimler, un dels colossos de l’automoció mundial (el fabricant dels Mercedes-Benz, entre altres marques). Els països que tenen en Alemanya el seu principal soci comercial tremolen. Europa s’angoixa.

Mentrestant, a la Xina es viu una situació medieval. “És com Europa a l'Edat Mitjana”, ha dit Jörg Wuttke, president de la Cambra de Comerç Europea en aquell país. Barcelona en sap alguna cosa, d’això. El maig del 1348, un vaixell arribat de Gènova va atracar al port per descarregar. La majoria de la tripulació estava afectada per la pesta negra. La malaltia va matar el 60% dels barcelonins, segons alguns càlculs. El 1647, una nova epidèmia de pesta, aquesta vinguda de l’Àfrica, es va endur a l'altre món el 20% dels barcelonins. Res de tot això passarà ara, esclar. Però la Xina, fàbrica del món, està aturada. Les conseqüències seran molt greus. Potser que les portades hi parin més atenció, sense perjudici del Mobile i, no cal dir-ho, del ministre Ábalos.

LV

EPC

EPA

ARA

EP

EM

ABC

LR