El Port de Tarragona ha mogut 22,1 milions de tones de mercaderies en els primers nou mesos de l'any, el que suposa un 10% menys que l’any passat, però manté el bon nivell d’ingressos totals de 37,5 milions d'euros gener a setembre, una xifra similar al mateix període de l’exercici anterior. Pel que fa als tràfics, el bon comportament en mercaderies com ara els vehicles (+32%), els agroalimentaris (+6%) o els materials per a la construcció (3,7%) no han estat suficients per compensar la reducció continuada del carbó (-20%) i d’alguns energètics –principalment per la parada de Repsol-, i s’ha traduït en una baixada global del 10% respecte als tràfics assolits en el mateix període de l’any anterior.

Des de principis d’any, el Port de Tarragona ha mogut gairebé 500.000 tones menys de carbó. Aquesta important baixada, motivada principalment pels nous criteris de planificació logística d'Endesa-Enel, la multinacional italiana titular del carbó que ha desplaçat gran part dels tràfics de trànsit arribats a Espanya cap al port d’Almeria, ha incidit de manera molt directa en el còmput global a l’emplaçament tarragoní. I malgrat la reducció dels tràfics de carbó en els primers nou mesos de l’any, el president del Port de Tarragona, Josep Andreu, ha fet una lectura positiva d’aquest període i considera que l’aposta per la diversificació està donant els seus fruits mantenint o incrementant tràfics com la pasta paper, animals vius, ‘project cargo’ o vehicles. A més, s’estima que el mes d’octubre es tancarà amb nivells superiors als del mateix mes de l’any passat. 

D'igual manera, els resultats econòmics acompanyen l’estratègia del port, segons Andreu, i es manté la xifra de negoci amb uns ingressos dels primers nou mesos iguals a l’any anterior, al voltant dels 37,5 MEUR, xifra que fa preveure un bon tancament econòmic d’aquest 2016.

Petició a Íñigo de la Serna

Andreu tampoc ha dubtat en demanar al nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que concreti de forma “prioritària” un calendari per a la implantació de l’ample europeu ferroviari de mercaderies. En aquest sentit, el dirigent de l’Autoritat Portuària afirma que, a curt termini, continuen apostant pel ‘tercer fil’ -una obra que està pendent d’execució- i, de forma definitiva, per recuperar la línia Reus-Roda. Andreu també reconeix que, si en els darrers quatre anys s’hagués avançat en l’opció de la línia interior, ara es podrien plantejar “tornar a guardar en un calaix” el projecte del tercer fil.

“No s’ha avançat res i som on érem fa quatre anys”, lamenta. El president del Port admet que és “decebedor” i “frustrant” no poder concretar un calendari de l’arribada d’ample europeu a les empreses que s’interessen per invertir a Tarragona i adverteix que "no podem perdre més trens”. Alhora, també reclama al nou ministre de Foment que torni a centrar l’atenció en el projecte de Corredor Mediterrani de mercaderies per garantir la competitivitat i el desenvolupament de les instal·lacions portuàries. 

En aquesta mateixa línia, ha recordat que el projecte que ha de permetre connectar el Port a l’ample europeu està licitat i adjudicat des de fa temps, però no s’executa per diversos motius. “Coneixem problemes tècnics, organitzatius i pressions d’operadors ferroviaris que demanaven més temps per adaptar el seu parc mòbil a l’ample europeu. És una suma de coses que té el projecte aturat per l’Adif”, admet Andreu. 

Vehicles, agroalimentaris, fosfats (i tres més)

Els tràfics que destaquen en els nou primers mesos de l’any són el moviment de vehicles, els productes agroalimentaris, els fosfats, els materials de construcció, els productes energètics i els tràfics ro-ro. Concretament, en aquest passat mes de setembre el moviment total de mercaderies ha estat de 2,5 milions de tones.

Durant aquests nou primers mesos de l’any, el Port de Tarragona consolida el destacat creixement de vehicles i supera la xifra de les 113.000 unitats amb un creixement del 32%. Pel que fa als productes agroalimentaris, el Port de Tarragona ha mogut més de 3,5 milions de tones, un 6% més que en el mateix període de l'any anterior. Pel que fa a la terminal de vehicles, s'han manipulat 113.868 unitats, un 32% més que en el mateix període de l'any anterior. El creixement és significatiu tant d’importació (+46%) com d'exportació (+4,4%).

En tràfic de productes agroalimentaris, el Port de Tarragona és líder al Mediterrani. Concretament, destaca l'increment del tràfic de cereals amb més 2,2 milions de tones (+16,5%); de productes hortofructícoles amb més de 128.000 tones (8,3%) i de pinsos i farratges, que han superat el milió de tones. En productes hortofructícoles s'està consolidant com a port d'entrada per a fruita tropical de la Península i també per a la seva distribució cap a Europa.

El Port de Tarragona disposa de connexions marítimes amb els principals països exportadors de fruita, que es tradueixen en serveis regulars amb Nova Zelanda, Costa Rica, Colòmbia i República Dominicana. La major part dels kiwis que es consumeixen a la Península entren pel Port de Tarragona, així com diferents varietats de pinyes, plàtans i alvocats. L'oferta de serveis regulars es completa amb el Canadà i els Estats Units d'Amèrica.

Benzina i gasos energètics

En el sector energètic, els tràfics que han registrat un major creixement són la benzina, amb un 26,9% més i 451.000 tones mogudes, i els gasos energètics del petroli, amb un 20,1% més i 915.000 tones mogudes. També destaquen els més de 6 milions de tones de cru i el fueloil amb més de 2,1 milions de tones. El Port de Tarragona s'ha convertit en un port hub de productes refinats del petroli, com el fueloil i altres productes petrolífers. A les terminals especialitzades del Port de Tarragona atraquen grans vaixells petroquímics procedents de destinacions internacionals, i des d'aquí es distribueix el producte a la resta dels ports mediterranis.

Durant aquests nou mesos de l’any, els materials de construcció consoliden la seva tendència a l’alça amb més de 736.000 tones mogudes (+3,7%) i destaca l’asfalt amb més de 643.000 tones mogudes (+8,4%); en els productes siderometal·lúrgics, el mineral de ferro tractat ha mogut més de 4.200 tones (+2035,7%); i en adobs, destaquen els fosfats que també han tingut un bon comportament amb 72.000 tones mogudes (+2,2%).

El tràfic de mercaderies transportades en plataformes i vehicles dins del vaixell o tràfic ro-ro s’ha incrementat en un 12,3%, durant aquests nou mesos de l’any, atès que s’han mogut més de 168.000 tones de mercaderies amb aquest sistema de transport.