El Port de Barcelona ha registrat un benefici net en el primer semestre d'aquest 2019 de 21,3 milions d'euros, el que suposa un descens dels guanys del 25% respecte als primers sis mesos de l'any anterior, a causa de diverses provisions i extraordinaris, i la xifra de negocis s'ha situat en 85,5 milions, un 2% menys.

Ho han explicat aquest dijous en roda de premsa la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, que, acompanyada del director general de l'enclavament, José Alberto Carbonell, ha explicat que, sense els factors extraordinaris el benefici, hauria registrat un increment del 2%: "Quan extrapolem aquestes despeses al resultat global l'impacte serà molt menor".

El 'cash flow' operatiu de gener a juny ha sumat 47,6 milions d'euros, la qual cosa significa un 6% menys que en el mateix període de 2018, i el Port de Barcelona ha reduït el seu deute amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI) un 30%, i se situa en els 196,7 milions d'euros.

Conesa ha destacat que el comerç registrarà en els propers anys una desacceleració, fins al 2,6% al comerç internacional i fins al 2,5% en el transport de contenidors el 2019, a causa de la incertesa generada per la guerra comercial entre els Estats Units i la Xina, el Brexit i polítiques proteccionistes.

Ha explicat que aquestes circumstàncies han moderat el creixement del Port, que ha registrat un creixement del 2% en tràfic total en el primer semestre, amb 34,4 milions de tones: "Consolidem aquests creixements extraordinaris --d'anys anteriors--, anem cap a un creixement més moderat, que serà el que veurem en els propers anys. Seguirem creixent però de forma més moderada".

46 milions de benefici el 2019

El Port de Barcelona preveu tancar l'exercici amb un benefici net de 46 milions d'euros, un 14,3% menys, i una xifra de negocis de 174 milions, un milió més que el 2018, ha explicat Carbonell. Conesa ha assenyalat que els resultats obtinguts són satisfactoris tenint en compte la reducció de la quantia bàsica, les provisions i el dragatge del port: "És un creixement positiu, serà la tònica que tindrem en els propers cinc anys", ha augurat, i ha previst un repunt el 2023 per l'entrada en funcionament de les noves terminals.

Ha valorat que, després de dos anys d'importants creixements i d'un posicionament del port en relació del desenvolupament de totes les seves capacitats d'explotació, el 2019 s'ha vist com el salt d'escala de l'enclavament portuari "està consolidat i va cap a a una moderació".

Mercaderies

En el primer semestre d'aquest any, el Port ha experimentat un tràfic de contenidors d'1,71 milions de TEU --mesura equivalent a un contenidor de 20 peus-- (5%), les importacions també han crescut un 5% gràcies a mercats com Àsia, Estats Units, Turquia i diversos països de l'Àfrica Occidental, mentre que les exportacions han registrat un descens del 6% a causa de la reducció de vendes de l'alfals i els plàstics.

L'increment dels contenidors respon al bon comportament del transbordament, que ha augmentat un 12%, i dels líquids a granel (6%), que han assolit els 8,3 milions de tones, especialment pel gas natural (21%), el gasoil (28%) i els biocombustibles (149%).

Autopistes marítimes

Carbonell ha atribuït el decreixement a la reducció del 2% de les mercaderies transportades a través de les autopistes del mar -'short sea shipping'-, ocasionada per la reducció de capacitat de transport entre Barcelona i Itàlia perquè els vaixells han passat per les drassanes, i ha explicat que han canalitzat un total de 75.811 unitats de transport intermodal (UTI).

Les altres dues causes han estat el descens del 9% de transport de vehicles, fins a les 416.638 unitats, i el decrement del 7% dels sòlids a granel, que han caigut fins als dos milions de tones. Fins al juny, el Port de Barcelona va rebre 1,86 milions de passatgers, un 4% més, amb un repunt del 10% en el cas de viatgers de ferris i en un 2% en el de creuers.