El Port de Barcelona va obtenir un resultat de 44 milions d'euros de benefici durant el 2019, un 18% menys que l'any anterior, a causa de l'increment de despeses no recurrents, i va canalitzar 67,7 milions de tones de mercaderies de tràfic total, amb un lleuger descens del 0,3%. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha presentat aquest divendres els resultats obtinguts per l'entitat el 2019, que s'han vist afectats per un "cúmul d'incerteses" a nivell global que han provocat una desacceleració econòmica i un descens del comerç internacional.

Malgrat això, Conesa ha destacat que, després de dos anys de "grandíssims creixements", s'han aconseguit mantenir els nivells de 2018 en el transport de mercaderies, tot i que el tràfic de contenidors va caure un 3,2%. Durant l'any 2019, el Port de Barcelona va obtenir una xifra de negoci de 172 milions d'euros, xifra similar als 174 milions amb què es va tancar el 2018, malgrat la rebaixa del 10% de la taxa a les mercaderies, una de les principals fonts d'ingressos del port, que ha suposat que l'entitat deixés d'ingressar uns 4,5 milions d'euros.

La capacitat de generació de recursos o flux de caixa va arribar a 97 milions, un 5% menys que l'any anterior, cosa que permet encarar amb solvència els "reptes de futur" i les necessitats d'inversió de l'entitat. En l'últim any, el Port de Barcelona ha reduït un 9% el seu endeutament, fins a 179 milions, i ha incrementat un 21% les seves inversions, que van totalitzar 60 milions d'euros.

El benefici del Port de Barcelona va baixar el 2019 un 18% fins a 44 milions, ja que l'entitat va haver de fer front a una sèrie de despeses no recurrents, com el dragatge general del port, que ha tingut un cost de 4,3 milions , una provisió de més de 5 milions per afrontar el potencial risc de litigis, com el referit al moll Prat de l'any 2008, i va incrementar en un 26% l'aportació de fons de compensació interportuari. Conesa ha destacat que l'any 2019 va seguir la tendència de l'any 2018, que va ser un any "excepcional" per al port en volum de mercaderies, pel que ha considerat "positiu" mantenir-se en les xifres de l'any 2018, tot i el context global.

Els contenidors i els automòbils han tancat l'any en negatiu i, en el cas dels primers, s'han mogut 3,32 milions de teus (contenidors de 20 peus), un 3,2% menys que el 2018, malgrat que va ser el segon millor any de la història del Port de Barcelona pel que fa a contenidors.

El trànsit d'automòbils va caure per segon any consecutiu, un 4% el 2019, a causa de la situació general de sector, amb una caiguda de la producció de el 6% a Espanya, i també a l'important descens de producció que estan patint les plantes de Nissan a Catalunya. Els sòlids a granel també van baixar un 3,6%, mentre que el transport de líquids a granel va arribar als 16,1 milions de tones, amb un creixement del 5,3%, aconseguint el seu millor registre històric.

Àsia, principal origen i destinació

Àsia és el principal continent d'origen i destinació dels contenidors canalitzats pel Port de Barcelona, amb un 42% de les exportacions i el 75% de les importacions, i la Xina es consolida com el primer soci comercial, ja que rep l'11% dels contenidors d'exportació i l'origen del 42% de les importacions.

El Port de Barcelona va mantenir el 2019 la quota de transport ferroviari al 13% en el cas dels contenidors i en un 35,5% en el dels vehicles. Durant 2019, la instal·lació va rebre un total de 4,6 milions de passatgers, un 3% més, dels quals 1.490.000 han viatjat en ferris de línia regular, amb un creixement de l'3%, i 3.140.000 han estat creueristes, un 3,2 més.

Els creueristes de port base han crescut un 5% i ja representen el 56% del total, mentre que els creueristes en trànsit han augmentat un 1%. També està augmentat la desestacionalització dels creuers, ja que els creueristes que arriben a Barcelona en temporada baixa, d'octubre a abril, ja suposen més del 40% del total.

La presidenta del Port de Barcelona ha anunciat que l'entitat està elaborant un nou pla estratègic per encarar els propers anys. Ha dit que per afrontar els nous reptes "l'estabilitat política és imprescindible, però no suficient", perquè garantir la seguretat jurídica i la confiança de les empreses, no és suficient si no va acompanyada de polítiques actives i incentius per afavorir l'activitat de les empreses que fan bé les coses. Conesa també ha qualificat d'"èxit" l'última dècada del Port de Barcelona, durant la qual el tràfic total ha crescut un 54%.