El Port de Barcelona va subministrar l'any 2020 39.149 m3 de gas natural liquat (GNL) amb un total de 219 operacions, de les quals el 96% corresponen a la naviliera Baleària, segons ha informat avui el Port en un comunicat. Aquestes xifres de subministrament de GNL suposen un increment respecte de l'any 2019, en què s va arribar als 37.600 m3.

"El Port col·labora amb les navilieres per impulsar la transició energètica en el món marítim i el GNL és un combustible de transició que ens permet avançar en el camí per eliminar les emissions de contaminants i gasos d’efecte hivernacle", ha explicat Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, qui ha exposat alhora que això "fomenta la investigació en l’àmbit de l’hidrogen i altres combustibles de zero emissions per al transport marítim”. Un dels tres eixos del Pla Estratègic 2021-2015 del Port de Barcelona és el mediambiental.

Ús del GNL

“L’experiència obtinguda en la introducció del GNL com a combustible facilitarà l’entrada progressiva al sector marítim-portuari de nous combustibles zero emissions o quasi-zero emissions, com l’hidrogen, l’amoni, el metanol o el biometà", ha explicat el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila.

Baleària va realitzar al Port de Barcelona 212 operacions amb el mètode multitruck-to-ship (MTTS), que permet un subministrament més eficient, ja que es fa de manera simultània al vaixell des de diverses cisternes de GNL. ESK ha estat l’empresa encarregada de subministrar a aquests vaixells un total de 25.438 m3 de GNL, xifra que suposa un 65% del total subministrat al Port de Barcelona. 

“Som l’única companyia de ferris que navega a gas i això ens situa al capdavant dels subministraments fets a Espanya, on el 88% corresponen a Baleària”, ha indicat el president de la naviliera, Adolfo Utor. "Som pioners amb l’ús del gas natural i aquest any completarem la renovació de 9 vaixells de la flota, que han suposat una inversió de 380 milions d’euros”, ha explicat Utor, qui ha afegit que l'objectiu en què treballa ara Baleària és assolir zero emissions mitjançant projectes d’energia renovable, com l’hidrogen verd i el gas renovable. 

Tot i l’impacte que la Covid ha tingut en el subministrament de GNL, el volum assolit al Port de Barcelona l’any 2020 ha estat superior al registrat el 2019, quan es va arribar als 37.600 m3. En l’exercici anterior, els principals receptors de GNL van ser els creuers. Tot i això, l’any 2020 es van fer 7 operacions en què l’empresa Shell va subministrar 13.711 m3 de GNL al vaixell Costa Smeralda