El conjunt d’empreses de Comertia ha vist reduir les seves vendes un 13,8% al mes d’abril, comparat amb el mateix mes de l’any 2019. El tancament de la restauració a partir de les cinc de la tarda i a centres comercials, les pluges i les restriccions d’aforament en comerços han afectat negativament les vendes de la majoria de sectors, exceptuant els d’Alimentació i Llar que s’han vist reforçats.

Tot i aquest descens, les dades dels primers quatre mesos demostren una tendència positiva des de la forta caiguda registrada entre gener i abril de 2020. Per altra banda, el 50% dels empresaris enquestats preveu una recuperació progressiva de la normalitat a partir del 9 de maig, quan decaurà l'estat d'alarma.

El 10,7% dels empresaris opina que hi haurà eufòria, però alerta d'una possible crisi econòmica amb la fi dels ERTO. El 14,3% creu que hi haurà contenció en el consum presencial i consolidació dels hàbits de compra en línia. A més, el 12,5% opina que la despesa en restauració es recuperarà, però hi haurà més contenció en les compres quotidianes. Un altre 12,5% es mostra més pessimista amb el comportament del consum, projectant la recuperació per al 2022.

El comerç electrònic, el gran triomfador

Pel que fa al comerç electrònic, durant la pandèmia les empreses de Comertia han disparat les vendes en línia un 583,8% en comparació amb les dades de 2019. Tot i això, aquestes representen només el 9,1% del volum de vendes per a aquestes empreses.

A l'abril, les vendes en les categories d'alimentació bàsica i llar han crescut un 31% i un 13,2%. Els ingressos de la resta de sectors han caigut, especialment l'oci i cultura (-55,6%) i restauració (-40,8%). Les vendes d'alimentació no bàsica i moda també han baixat, tot i que en menor proporció, amb descensos del 17,2% i un 22%, respectivament.

Tot i això, la previsió de vendes dels empresaris de Comertia per al maig són significativament positives, amb un augment previst del 28%, per la recuperació de la restauració a centres comercials i sopars fins a les onze de la nit a partir del 9 de maig.

A conseqüència de la pandèmia, l'horari per a les compres en línia també s'ha diluït. Un 53,2% de les vendes es fan en dies laborables i la resta el cap de setmana. Un 26,5% de les compres es fan a la tarda, un 10,2% al matí i el 6,1% a partir de les deu del vespre.