El coronavirus no és només una crisi sanitària. També ha comportat una crisi econòmica i social. De fet, la situació de confinament, pèrdua de feines ha provocat que la situació financera de moltes persones s'hagi vist afectada. La companyia de gestió de cobrament que ofereix totes les eines als seus clients perquè puguin sortir d'una situació de deute Grupo Kruk, ha fet una investigació per analitzar la situació i comportament financer de la societat espanyola en els últims mesos on prop de la meitat de la població (43%) ha afirmat que el coronavirus l'ha afectat en l'àmbit financer i reconeix que té menys ingressos que abans per fer front a les despeses. 

En aquestes circumstàncies, el pagament d'un lloguer o una hipoteca mensual i fer-ho a temps suposa un esforç important per a moltes famílies. Segons el mateix estudi, el 17% de les persones enquestades han explicat que amb el coronavirus els ha resultat més complicat fer front a aquest pagament, tot i que normalment no acostumen a tenir dificultats per pagar el lloguer o la hipoteca de casa seva. De fet, per a un 14% és un pagament que habitualment ja suposa un esforç per a la seva economia mensual i a un 22% els resulta complicat arribar a final de mes quan sorgeixen imprevistos, fet que té com a conseqüència la dificultat a l'hora de pagar la quota mensual de la hipoteca o el lloguer.

Moltes persones han tingut dificultats per pagar l'habitatge. El 64% dels enquestats ha reconegut haver tingut problemes per pagar alguna quota del lloguer i han assegurat que, com a màxim, ha tingut només una quota endarrerida. Per altra banda, prop d'un terç dels enquestats (28%) situa en tres el màxim de quotes de lloguer o préstecs hipotecaris impagats en un moment concret i, per últim, un grup reduït del 5% reconeix que ha arribat a tenir més de sis mesos de quotes endarrerides en algun moment.

"En situacions de crisis com aquesta, fer front a les despeses mensuals fixes i elevades com és el cas dels derivats de l'habitatge es fa molt difícil", comenta Alina Giurgea, directora general de KRUK España.

ERTO i ERTO no pagats

El nombre de treballadors afectats per un ERTO continua a l'alça. Més de 106.000 persones han estat incloses en un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació en les últimes tres setmanes a Catalunya, des que es van anunciar les primeres restriccions per combatre la segona onada de la Covid-19 —amb el tancament de bars i restaurants i centres d'estètica—. Des del 16 d'octubre, el Departament de Treball ha rebut 15.941 expedients en empreses, la gran majoria per força major d'impediment (10.193), amb una exoneració total de les quotes a la Seguretat Social.

Per altra banda, el Servei Estatal Públic d'Ocupació (SEPE) porta tres mesos de retard en el reconeixement de l'atur i no ha pagat la prestació a cap nou desocupat des del 12 d'agost a la demarcació de Barcelona, segons ha pogut saber l'ACN. Així doncs, aquest novembre només cobraran els aturats que van presentar la sol·licitud abans d'aquest dia.

El decalatge neix de l'allau d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) registrats durant el confinament. En un inici, la tramitació de l'atur anava al dia i la dels ERTO no. L'organisme va decidir "equiparar el retard" de tots dos processos i dedicar més personal als expedients. L'ens encara ha d'arreglar multitud d'errors de la primera onada, en la qual el 70% dels ERTO no entraven al sistema.