El grup Nissan Motor, que compta amb cinc centres de producció a Espanya, a Barcelona, Àvila i Cantàbria, ha anunciat que fins al primer trimestre del 2023 es desprendrà de més de 12.500 treballadors a tot el món per millorar l'eficàcia productiva, encara que no ha precisat els països que es veuran afectats. El president de la companyia, Hiroto Saikawa, ha anunciat aquests plans en donar a conèixer els resultats del primer trimestre del seu exercici fiscal del 2019, que va començar a l'abril passat. 

Saikawa ha precisat que d'aquests 12.500 llocs de treball que es retallaran, alguns directes i d'altres indirectes, més de 6.400 es van reduir ja l'any passat o es reduiran aquest any a vuit països. Addicionalment, entre el 2020 i el tancament del seu exercici fiscal del 2022 (el mes de març del 2023), Nissan es desprendrà de més de 6.100 treballadors a sis països, que Saikawa no ha volgut precisar per la "sensibilitat" del tema.

Nissan havia anticipat al maig passat una reducció de 4.800 llocs de treball els anys vinents, ja sigui per acomiadaments, renúncies incentivades o jubilacions anticipades. Aquesta xifra, no obstant això, està lluny dels 12.500 llocs de treball anunciats avui. Aquesta reducció implica una disminució de prop del 10% a la plantilla del grup automotor, amb l'objectiu de fer més eficaç la seva producció global davant la caiguda dels beneficis que ve acumulant des de l'any passat.

El benefici net de Nissan va caure un 57,3% respecte a l'exercici fiscal del 2017, que Nissan va tancar a final del març passat. El resultat ha estat molt pitjor durant el primer trimestre de l'exercici del 2019, entre l'abril i el juny passats, ja que ha baixat un 94,5% respecte al mateix trimestre de l'exercici fiscal del 2018, ha anunciat Saikawa a la seu de Nissan, a Yokohama, al sud de Tòquio.

Saikawa ha donat a conèixer aquests plans basant-se en un gràfic en què s'havia tapat intencionalment la llista dels sis països en els quals hi haurà una reducció addicional de 6.100 llocs de treball. "En alguns casos podrem parar una línia de producció i a d'altres tota la fàbrica", ha insistit el màxim directiu de la companyia. "Això és molt difícil, perquè les circumstàncies ens impedeixen donar a conèixer" els sis països que es veuran afectats amb una reducció de la plantilla entre el 2020 i el 2022, ha afegit.

El màxim directiu de la firma ha dit que, com a part d'aquests plans, que ja s'apliquen des de l'any passat, "s'han parat moltes línies (de producció) o s'ha reduït la seva capacitat", a altres s'està donant aquest procés i a altres es donaran. Ha posat com a exemple Espanya, una de les vuit nacions incloses al paquet de reduccions del 2018 i 2019, on s'ha reduït una línia de producció, i Indonèsia, on ha ocorregut el mateix.

Nissan dona feina a unes 139.000 persones al món 5.000 d'elles a Espanya, on fabrica la furgoneta NV200, tant la versió de motor de combustió com l'elèctrica, la furgoneta Navara i el camió lleuger NT400/Cabstar. També produeix components per a diverses plantes de l'Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi, té un centre de R+D per a tot Europa, un centre de distribució i un altre de recanvis.