Andreu Rabasa, fill fundador de Rabasa Derbi, ha mort aquest dilluns a 91 anys. L'empresari va néixer a Mollet del Vallès l'any 1931 i va ser una persona clau en la indústria de la moto espanyola, ja que durant la seva trajectòria va contribuir al fet que la marca creixés i es consolidés. Com a president de la companyia Derbi (acrònim de DERivado de BIcicleta), la marca comercial de Nacional Motor S.A. i fabricant espanyol de motocicletes des del 1949, va ser l'artífex de l'entrada de Derbi al Mundial de Velocitat el 1967, convertint-se en el primer equip espanyol que afrontava íntegrament el Mundial de velocitat, i figura clau en el fitxatge d'Ángel Nieto i dels seus múltiples èxits amb la marca. De fet, les cròniques d'aquella època expliquen que Rabasa va descobrir el talent d'Ángel Nieto durant una carrera que es va celebrar el 1964 en el Circuit Carlos III de Barcelona. Aquell dia, Nieto amb una moto poc competitiva, va anar avançant múltiples competidors. Va ser llavors quan Rabasa el va veure i va decidir posar-lo en nòmina de Derbi. 

En cinc anys (1967-72), Nieto va aconseguir cinc títols mundials (50 i 125 cc) i Derbi quatre com a fabricant. Fins que va arribar la crisi de 1972. Llavors Rabasa va vetllar per l'estabilitat econòmica de la fàbrica recolzant la producció quan va arribar la crisi el 1972 i deixant a un costat les grans partides pressupostàries que suposaven les carreres, per salvaguardar l'empresa. Malgrat això, Derbi mai va deixar la competició del tot estant present en els campionats d'Espanya fins que la casa va decidir tornar al Mundial el 1984 amb Jorge Martínez “Aspar” i Santiago "Champi" Herreros i els èxits van tornar.

Derbi martorelles motos / Foto: Solomoto.es
Fàbrica Derbi a Martorelles / Foto: Solomoto.es

Trajectòria

Andreu Rabasa va rebre la Creu de Sant Jordi l'any 1998 --màxim guardó atorgat per la Generalitat de Catalunya--, va ser condecorat amb la Medalla d'Or del Mèrit Esportiu de la Federació Motociclista Espanyola, la Insígnia d'Or de la Federació Catalana de Motociclisme i la Clau de Barcelona. L'any 2000, quan el Grup Piaggio va absorbir la marca, Andreu Rabasa va passar a ocupar el càrrec de president d'honor de la companyia. El 2013 la fàbrica de Martorelles (Vallès Oriental) va deixar la producció, i es posava així punt final a 90 anys d'història d'una empresa que ha deixat forta empremta en el motociclisme. Solament fa uns mesos, al juliol, es va procedir a la demolició de la fàbrica, que va ser venuda a un grup immobiliari britànic. 

Nascut el 5 d'abril de 1931, era el primogènit de Simeó Rabasa, fundador de Rabasa-Derbi. Andreu Rabasa va estudiar a l'Escola Industrial de Barcelona i posteriorment enginyeria i direcció d'empreses a l'IESE i va ser el president de l'empresa des del 1988 fins a l'any 2000.