Més de la meitat dels establiments empresarials catalans encara es declaren afectats per la pandèmia de la Covid. Segons les xifres publicades aquest dijous per la Cambra de Comerç de Barcelona i per l'Idescat, són el 55,3% dels establiments els que es declaren afectats per la crisi sanitària durant el primer trimestre de l'any. Aquesta xifra, encara que no ho sembli, és molt positiva, ja que és 8,3 punts percentuals menys que al trimestre anterior i la millor dada de l'últim any.

Tots els sectors d'activitat han vist reduïda l’afectació, en especial la construcció que ha reduït la xifra en 13,2 punts, fins al 37,2% dels establiments. A l’altre extrem hi trobem l’hostaleria que segueix sent el sector més afectat per les restriccions contra la Covid i el sector que menys ha vist millorar la seva situació, només dos punts i el seu grau d'afectació és del 93,4%. La resta de sectors d’activitat han reduït el nivell d’afectació amb valors més propers al conjunt de Catalunya: a la indústria és del 50,3% (-8,5 punts), al comerç és del 58,9% (-9,3 punts) i, a la resta de serveis és del 55,3% (-7 punts).

La reducció d'establiments afectats és acompanyada d’una millora de la majoria d’indicadors relacionats amb la Covid-19 en aquests establiments. Únicament empitjora el percentatge dels que declaren haver disminuït la facturació (79,8%), que havia anat millorant des de l’inici de la pandèmia, i que ara és 3,6 punts percentuals més elevada que al trimestre anterior. En canvi, són menys els que han tingut impacte en l’ocupació (45,0%), els que han patit una aturada total de l’activitat (11,5%) i els que han tingut problemes de liquiditat (27,1%).

També ha seguit millorant el percentatge de disminució de la facturació dels establiments afectats per aquest impacte, que se situa en el -33,7%. En el cas de l’hostaleria, la reducció mitjana de la facturació arriba al -61,6%, seguida de la resta de serveis (-33,8%), el comerç (-30,1%), la construcció i la indústria (-28,6% i -25,9%, respectivament). Per grandària de l’establiment, els que tenen menys treballadors declaren les caigudes més elevades: els de menys de 10 treballadors (-38,2%), els de 10 a 49 ocupats (-36,4%) i els de 50 ocupats o més (-28,1%).

Impacte sobre l'ocupació

En relació amb l’impacte sobre l’ocupació, el 45% dels establiments empresarials afectats per la crisi sanitària han tingut impacte en el primer trimestre del 2021, 3,8 punts menys que el trimestre anterior (48,8%). Els percentatges més elevats corresponen als sectors de l’hostaleria i la indústria (75,9% i 45,1%, respectivament).

Els principals impactes dels establiments afectats en l’ocupació són la no contractació prevista de treballadors (61,5%) i la suspensió temporal d’ocupació (50,5%). Els segueixen la no renovació de contractes temporals (44,4%), la reducció permanent de la plantilla (31,8%) i l’augment del nombre de treballadors (11,5%). El sector de l'hostaleria és el que declara més impacte en l’ocupació: el 77,0% dels establiments d’aquest sector han suspès treballadors temporalment, el 76,4% no han dut a terme la contractació de treballadors que tenien prevista i el 62,2% no han renovat contractes temporals. 

Pel que fa a la previsió de recuperació de la facturació, entre els establiments que l’han vist reduïda, un 49,9% no preveu recuperar-la abans d’un any, percentatge que representa un augment de 4,2 punts en relació amb les previsions del quart trimestre del 2020. En el cas de l’hostaleria, la proporció arriba al 71,0%. D’altra banda, el percentatge d’establiments que veuen difícil recuperar el nivell habitual de facturació o creuen que no el recuperaran i hauran de tancar ha augmentat i ha passat de l’11,2% al quart trimestre del 2020 al 15,8% al primer trimestre del 2021.

Entre les mesures adoptades pels establiments en relació amb la crisi sanitària, la majoritària ha estat la reorganització i flexibilització de la jornada de treball (63,4% dels establiments afectats) al primer trimestre del 2021. Altres mesures rellevants són la implantació del teletreball o l’increment, si ja en feien (58,6%), la inversió en digitalització i noves tecnologies (43,8%), la sol·licitud d’ajut econòmic o financer (38,9%) i la introducció de nous canals de venda (30,6%).