Un jutjat madrileny ha suspès el rescat a l'aerolínia Plus Ultra, a la que ha donat un termini de cinc dies perquè acrediti la necessitat de rebre els 34 milions d'euros pendents del préstec de 53 acordat per la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI).

El passat 9 de març, el Govern va donar llum verda al rescat de Plus Ultra amb 53 milions d'euros en préstecs del Fons de Suport a la Solvència de les Empreses Estratègiques de la SEPI.

Plus Ultra va ser la segona línia aèria, després d'Air Europa, en rebre ajuda d'aquest fons, creat el juliol de 2020 per donar suport a empreses estratègiques solvents i viables que la pandèmia de la covid-19 ha posat en una situació difícil.

Fonts properes a la SEPI han explicat que el passat 14 de juliol l'organisme, per un principi de prudència vinculat a l'obertura de la investigació judicial, va posar en coneixement del jutjat la seva intenció d'abonar a Plus Ultra el préstec participatiu, el segon pagament del qual estava previst per al 28 d'aquest mes. A més de dirigir-se al jutjat, la SEPI va sol·licitar un informe a la consultora Deloitte, assessor jurídic de l'operació, així com a l'advocacia de l'Estat.

"No existeix impediment legal per abonar els diners"

Deloitte va concloure que no existeix cap impediment legal per abonar a la companyia aèria la quantitat pendent, en tant que l'advocacia de l'Estat va advertir que sense aquest desemborsament es violentaria l'obligació contractual contreta amb la línia aèria i va recomanar comptar amb el beneplàcit dels tribunals.

Així mateix, prossegueixen les mateixes fonts, la SEPI va enviar un informe elaborat pel Fons de Suport a la Solvència amb destinació al Tribunal de Comptes arran de la denúncia presentada per Ciutadans, que el passat 15 de juny es va dirigir al tribunal perquè analitzés si hi havia indicis de responsabilitat comptable en el rescat de l'aerolínia.

El document, que inclou l'expedient i el procés que es va seguir per contractar els assessors legal i financer i triar l'oferta econòmica més avantatjosa entre firmes professionals de primer nivell, indica que dels 10.000 milions d'euros amb què està dotat el Fons, més del 50 % (5.400 milions) estan encara sense sol·licitar. Part dels 4.600 restants han estat demanats per sis companyies aèries, afegeix el document.

En poder del jutjat obra també un informe de la Intervenció General de l'Estat que constata que la concessió de l'ajuda a Plus Ultra no ha suposat perjudici o cap menyscapte comptable.

 

Foto principal: Un avió de Plus Ultra / Plus Ultra Línia Aèries