El grup Inditex, amo de conegudes marques de roba com Zara o Oysho, va aconseguir un benefici net al seu últim exercici fiscal de 3.444 milions d'euros, el 2,2% més que un any abans, mentre que les seves vendes van augmentar el 3,2% i van sumar 26.145 milions, segons ha informat aquest dimecres la companyia.

Els comptes de l'empresa, que proposa un increment del dividend del 17% (0,88 euros), es van veure fortament llastades per l'efecte divisa, ja que a tipus de canvi constant l'avenç del resultat seria del 12% i el de les vendes del 7%.

Rècords absoluts però no relatius

Encara que en termes absoluts el benefici i la facturació van marcar rècords, en xifres relatives (comparativa interanual), l'evolució del resultat net va ser la pitjor per al període des de 2013 i la facturació va registrar el menor augment des que cotitza a la borsa i publica comptes (2001). Les vendes comparables (botigues que fa més d'un any que estan obertes) van pujar el 4% (fins al 82% del total) i van créixer en totes les geografies; en tant que el negoci online va despuntar el 27% i va sumar 3.200 milions d'euros, el 12% del total.

El resultat brut d'explotació (ebitda) es va situar en 5.457 milions amb un increment interanual del 3 % (a tipus constants la pujada va ser 11 %). Amb aquestes xifres, Inditex amplia la distància amb els seus màxims competidors en la lluita pel ceptre de la moda, com H&M, Uniqlo o Gap.

Espanya va aportar el 16,2% de les vendes del grup, un desena menys que un any abans; Àsia es va mantenir en el 23,2%, Europa (sense Espanya) va pujar del 44,9 al 45,1% i Amèrica va baixar un desena i va concentrar el 15,5%. Per cadenes, Zara i Zara Home van facturar 18.021 milions d'euros, el 3,2% més; Pull&Bear 1.862 (6,6%); Massimo Dutti 1.802 (2%); Bershka 2.240 (0,5%); Stradivarius 1.534 (3,6%); Oysho 585 (2,6%) i Uterqüe, 101 milions (4,1%).

El marge brut (el que saca en brut per cada peça venuda) es va situar en el 56,7%, davant el 56,3% d'un any abans, segons el grup, que va tancar l'any amb 174.386 empleats, l'1,5 % més. A 31 de gener, Inditex tenia 7.490 botigues, quinze més que un any abans, després de comptabilitzar 370 obertures, 355 absorcions i 226 reformes. L'espai brut en ubicacions clau va pujar el 8 % i la companyia preveu elevar-lo aquest exercici entre el 5 i el 6 % amb 300 obertures i 250 absorcions.

El grup tèxtil més important del món, que des de fa anys aposta per la integració del món online amb el físic i per botigues més grans que absorbeixen a altres de més petites, avança que llançarà Zara online al Brasil al març i el maig a Dubai, l'Aràbia Saudita, Egipte, Emirats Àrabs, Indonèsia, Israel, el Líban, el Marroc i Sèrbia.

L'objectiu és maximitzar l'impacte operacional i de gestió de la marca combinant la plataforma de venda online i en botiga, que afegeix que preveu un llançament progressiu de producte de Zara Home en la pàgina web de Zara en alguns mercats a partir de la campanya de tardor/hivern.