Iberdrola construirà de la primera planta d'hidrogen pública d'Espanya que operarà per a subministrar hidrogen renovable a la flota d'autobusos urbans de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Per tal de portar a terme aquesta planta, la companyia energètica ha signat amb l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) un préstec per import de sis milions d'euros, a més també rebrà una subvenció de 3,7 milions d'euros.

A més, aquesta operació s'emmarca en la iniciativa 'Connecting Europe Facility' de la Unió Europea, en la qual l'ICO actua, juntament amb el Ministeri de Transports, com a entitat acreditada per a la canalització de projectes de companyies espanyoles que contribueixin a dinamitzar la transició ecològica incrementant l'eficiència en el transport.

Amb el suport de l'ICO, el grup presidit per Ignacio Sánchez Galán avança així en el seu projecte de construcció de la primera planta d'hidrogen de caràcter públic de l'Estat, en una parcel·la de 5.000 metres quadrats de superfície a la Zona Franca de Barcelona, i es promou la creació d'un hub d'hidrogen verd en una de les principals zones industrials de Catalunya i Espanya.

El contracte entre Iberdrola i TMB té una durada de 10 anys i el servei de subministrament d'hidrogen verd que podria ser ampliat per a satisfer la demanda d'altres flotes públiques o privades de l'entorn. A més, cal apuntar que Iberdrola està fent una gran aposta per l'hidrogen verd com a alternativa a l'electrificació per a determinats processos industrials i el transport pesat.

Autobusos amb hidrogen

El setembre de l'any passat, TMB va anunciar que compraria vuit nous autobusos elèctrics de pila de combustible propulsats per hidrogen que, quan arribin, seran els primers destinats al servei regular en una xarxa urbana a Espanya. Aquests nous vehicles seran fabricats per la companyia portuguesa Caetano Bus, i tots vuit vehicles arribaran en el que resta d'any i costaran un total de 6,4 milions d'euros, IVA inclòs.

En aquest sentit, l'arribada d'aquests nous autobusos són una mostra de l'estratègia de TMB per a la modernització i ambientalització de la seva flota d'autobusos amb un criteri de compra verda i electrificació progressiva.

En la pila de combustible es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l'hidrogen reacciona amb l'oxigen. L'hidrogen prové d'un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l'oxigen es capta de l'aire ambiental. L'únic derivat d'aquesta reacció és l'energia elèctrica generada, calor i aigua, que s'expulsa en forma de vapor pel tub d'escapament.