L'entrada de la Intel·ligència Artificial (IA) en les consultes mèdiques ja no és una promesa de futur, sinó una realitat en expansió. Mentre diversos sistemes públics de salut a Espanya comencen a provar aquest tipus de solucions en centres d'atenció primària, alguns grups hospitalaris del sector privat ja estan consolidat el seu ús a gran escala.

Un dels casos més avançats és el de Quirónsalud, que va posar en marxa a finals de 2024 un projecte d'integració d'IA generativa en consulta mèdica sota el nom de Scribe. En pocs mesos, l'eina ha estat utilitzada en prop d'un milió de cites mèdiques i compte amb més de 5.000 professionals implicats en el seu ús habitual en diferents centres del grup.

L'eina permet transcriure en temps real la conversa entre metge i pacient, identificar automàticament els elements clínicament rellevants i generar un informe estructurat, sense necessitat que el facultatiu interrompi la consulta ni desviï l'atenció cap a una pantalla o teclat. L'informe es revisa i valida abans d'incorporar-lo a la història clínica.

Segons explica la Dra. Cristina Caramés, directora assistencial i d'investigació de Quirónsalud, "els pacients es mostren molt satisfets a les enquestes d'avaluació de l'atenció, en les quals reflecteixen que les consultes es desenvolupen en un diàleg constant amb atenció plena del metge al seu cas i les seves aprensions, sense distraccions tecnològiques".

El sistema, a més d'automatitzar la part documental, guia el professional durant la cita, suggereix aspectes clínics a explorar i estructura l'entrevista per evitar omissions. Al final de la consulta, el pacient rep un informe clar, sense tecnicismes ni abreviatures, que millora la comprensió del diagnòstic i el tractament, i reforça la continuïtat assistencial.

Per als professionals, un dels beneficis més destacats és la reducció de la càrrega burocràtica, especialment en les primeres visites, on es requereix registrar més informació. A més, destaquen millores a la redacció dels informes, que ara resulten més útils tant per al pacient com per a altres especialistes que participen en el seu seguiment.

"El fet de poder prestar tota l'atenció al pacient durant la consulta sense que aquesta es vegi diluïda als dispositius tecnològics, poder mirar-li als ulls i entendre el que necessita, és la nostra manera de posar en el centre el més important per a nosaltres: les persones", afirma la Dra. Caramés.

NOU MODEL ASSISTENCIAL

Aquest nou model assistencial, centrat en la veu i basat en tecnologia, representa un pas endavant en l'evolució de la pràctica clínica. Professionals del grup destaquen també que l'eina els permet atendre millor no només el que el pacient diu, sinó com ho diu, per a la qual cosa analitza el seu to, emocions i preocupacions.

L'adopció d'eines similars en altres països com el Regne Unit, Suècia o Suïssa ja ha mostrat resultats prometedors. En aquests entorns, l'ús d'IA en consulta ha permès reduir significativament el temps dedicat a tasques administratives, augmentar la satisfacció dels pacients i millorar la precisió del seguiment clínic. Aquests casos internacionals reforcen la viabilitat d'aquests sistemes com a part del futur pròxim de l'assistència sanitària.

Així mateix, l'experiència de Quirónsalud mostra com aquest tipus de solucions poden contribuir a millorar la qualitat de l'atenció, optimitzar els temps de consulta i reforçar el vincle entre metge i pacient. Un avenç que, segons apunten des del Grup, podria ser clau per afrontar alguns dels reptes estructurals de la sanitat en els propers anys.