La Intel·ligència Artificial (IA) comença a consolidar-se al sector de l'auditoria a Espanya. Encara que només el 27% de les firmes ha desenvolupat una estratègia integral d'IA, un 61,5% dels auditors ja fa servir aquesta tecnologia en la seva activitat professional diària, segons l'informe 'El repte de la Intel·ligència Artificial per a l'Auditoria', impulsat per l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC) i l'Associació Espanyola de Professors Universitaris de Comptabilitat (ASEPUC).

L'ús de la IA es concentra sobretot en les grans firmes, que lideren el desenvolupament d'eines pròpies i programes de formació interna. Les petites i mitjanes firmes, en canvi, presenten una adopció molt més limitada, la qual cosa posa de manifest una bretxa tecnològica creixent dins del sector.

L'informe revela, a més, que només el 45% dels auditors ha rebut formació específica en intel·ligència artificial, la qual cosa dificulta una implantació generalitzada d'aquestes eines, malgrat els seus beneficis potencials en automatització de tasques, anàlisi massiva de dades, detecció de riscos i millora de l'eficiència operativa.

La falta de professionals qualificats és el principal obstacle per a una adopció més àmplia de la IA. Així ho confirma també el balanç basat en l'Enquesta del Banc d'Espanya sobre l'Activitat Empresarial (L'adopció de la intel·ligència artificial en les empreses espanyoles: una primera anàlisi basat en l'Enquesta del Banc d'Espanya sobre l'Activitat Empresarial -EBAE- 2025), que assenyala que el 46% de les empreses considera l'escassetat de talent com la barrera principal, seguida dels costos d'implantació i manteniment (41%).

"L'expectativa és que la IA, com en altres serveis i sectors, representi una millora dels processos i en l'anàlisi de dades, i ja estem veient com això es tradueix en més qualitat en els nostres treballs i en l'acompliment dels nostres professionals", destaca Joan Vall, president del Col·legi de Censors Jurats de Comptes de Catalunya, qui afirma que des de l'entitat col·legial "s'està invertint en formació en metodologies aplicades a la intel·ligència artificial (IA) dirigida als auditors per adaptar la professió a un entorn cada vegada més digitalitzat i complex, en el qual la IA està transformant la manera com es gestionen, s'analitzen i es revisen les dades".

A més dels reptes tècnics i econòmics, la introducció de la IA a l'auditoria planteja també desafiaments ètics, regulatoris i de confiança en els processos automatitzats. Per al sector, el futur passa per una transformació digital profunda, però que només serà viable si va acompanyada de formació i accés equitatiu a la tecnologia.

MÀRQUETING, BANCA I SERVEIS FINANCERS

L''Informe Ditrendia IA 2025', elaborat amb el suport de l'Associació de Màrqueting d'Espanya, analitza alguns dels sectors més capdavanters en l'ús de la IA. En el cas dels serveis de màrqueting, assenyala que el 69% dels professionals de màrqueting a nivell mundial ja utilitzen la IA per personalitzar estratègies, crear contingut optimitzat i millorar la presa de decisions basada en dades. El benefici és clar i el 55% dels professionals de màrqueting consideren que la IA pot optimitzar l'eficiència i la personalització dels continguts i s'estima que el 2026 el 80% dels creatius i professionals del màrqueting utilitzaran IA en les seves tasques diàries.

Respecte a la implementació de la IA en serveis bancaris i financers, el mateix estudi apunta que a Europa el 83% dels bancs ja utilitza IA. Espanya està per sota d'aquesta mitjana, però el 53% de les empreses de serveis financers a Espanya ja fa servir eines d'IA, especialment per a atenció al client (45%), detecció de frau (41%) i anàlisi predictiva (40%). En aquest sentit, cal destacar com la planificació financera personalitzada, la detecció de blanqueig de diner i l'automatització de processos ja s'estan veient impactades per la IA. Així mateix, l'ús d'algoritmes permet millorar avaluacions de crèdits al terreny hipotecari o millorar estratègies d'inversió en la gestió de patrimoni.

Així doncs, als sectors de més penetració de la IA, aquesta tecnologia és ja una realitat en el dia a dia dels seus professionals però encara necessita reforçar-se la formació per generalitzar la implementació.