La setmana passada vam veure com el soci prioritari per substituir Nissan a Barcelona, Great Wall Motors, descartava venir finalment a Barcelona. Ara bé, la mesa de reindustrialització ha reaccionat ràpidament i ja ha anunciat, aquesta tarda ja ha anunciat que hi ha un nou soci prioritari per ocupar les plantes que Nissan deixa orfes d'aquí a 14 dies. Aquest nou soci serà el hub de descarbonització, lidera per QEV Technologies.

Ara bé, la mesa encarà tindrà una altra feina i és que hauran de buscar un projecte secundari per compartir l'espai de Zona Franca amb el consorci d'empreses liderat per QEV, que es quedaria amb la majoria dels terrenys. Els sindicats han pressionat perquè l'opció complementaria també fos industrial i no logística i han avisat que "no descarten mobilitzar-se" si això acaba passant.

A partir d'ara, la mesa s'emplaça a seguir estudiant les opcions que ja hi ha sobre la taula i es tornarà a reunir el 29 de desembre. Això vol dir que la decisió final sobre el futur de les tres plantes s'allarga fins passat les vacances de Nadal i fonts sindicals assenyalen que és probable que no hi hagi un acord fins al febrer.

Si hi ha projectes logístics, hi ha mobilitzacions

A la sortida de la reunió, els sindicats han amenaçat que si "la primera opció" per fer de complement al hub són projectes logístics els treballadors tornaran als carrers. Tot i que encara està per decidir, es calcula que quedarien 100.000 metres quadrats de la fàbrica de Zona Franca per adjudicar entre els altres interessats.

"Que ningú pensi que perquè els treballadors ja no són al seu centre de treball ens han desmobilitzat. Els treballadors volen la seva feina i la defensaran fins al final", ha dit el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza, en declaracions als mitjans a la sortida de la reunió.

Com a alternativa per compartir l'espai de Zona Franca, s'han posat sobre la taula projectes que havien quedat en un segon pla com el de Punch o Mecalux; així com diversos projectes logístics com els que ha presentat Goodman o Merlin Properties amb el Port.

Pel que fa al projecte per fer el manteniment de vehicles blindats militars, ha tornat a quedar descartat i el Ministeri d'Indústria ha comunicat que el consorci Tess Defence s'havia retirat definitivament de la cursa, tot i les queixes dels sindicats, que veuen el projecte com una manera de continuar produint vehicles i donant feina a proveïdors. "Continuem demanant a les administracions que no posin només bones paraules, sinó que posin projectes i quan ho facin que no els retirin d'un dia per l'altre", ha dit Boiza.

La proposta de Silence es manté com a projecte principal per reindustrialitzar les instal·lacions de Nissan de Montcada.