El procés de reindustrialització de les plantes de Nissan a Barcelona es complica. El projecte prioritari per ocupar la major part de l'espai que deixar la multinacional japonesa a Barcelona, el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) ha decidit retirar-se el procés, segons han informat els sindicats aquest dilluns al matí. Tot plegat arriba després que la setmana passada les administracions enviessin una última oferta a GWM per tal que entrés a Barcelona que aquest matí ha estat rebutjada.

Ara bé, des dels comitès d'empresa, ja han anunciat que seguiran treballant amb les altres opcions que hi ha sobre la taula per tal de trobar una alternativa real a Nissan. Alhora, gràcies a la decisió d'activar les negociacions amb els altres projectes, aprovat en l'última reunió de la taula de reindustrialització, al canvi de projecte prioritari podria ser qüestió de dies, de fet podria arribar aquest mateix divendres quan se celebri la pròxima trobada.

Una retirada anunciada

Tota aquesta situació va començar unes setmanes enrere quan GWM, per sorpresa, va reclamar més ajudes per entrar a Catalunya després de realitzar una auditoria que qüestiona la viabilitat del projecte. Concretament, aquesta auditoria va arribar després que una comissió de tècnics de GWM treballés durant una setmana a Barcelona per a avaluar el funcionament de la fàbrica i van concloure que la inversió era insuficient. Tot plegat acaba que GWM es planteja "una redimensió" del seu negoci per a Europa i posava en dubte tant l'estat dels actius com la capacitat productiva de la fàbrica de Zona Franca, ja que passa de plantejar una producció inicial de 150.000 unitats a l'any a una de 300.000, el doble, segons les mateixes fonts.

Tot això es tradueix en el fet que la companyia xinesa creia necessari augmentar la inversió per a "actualitzar" la planta, per la qual cosa sol·licitava més incentius a les administracions, que s'havien compromès ja a una injecció d'uns cent milions d'euros. A més, el gegant del motor volia que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), propietari dels terrenys en els quals està instal·lada la planta barcelonina, li rebaixés el lloguer.

Aparició de Goodman

Tot plegat arriba pocs dies després de l'aparició d'un altre projecte que podria ser interessant per ocupar les plantes de Nissan, el de l'australiana Goodman, que ofereix una inversió de 550 milions i 3.200 llocs de treball per ocupar les plantes de la Zona Franca i Montcada i Reixac.

Segons va informar Goodman el divendres passat, el seu plantejament és muntar una planta mixta combinant els sectors industrial i logístic amb "una visió innovadora en integrar dos sectors amb gran capacitat per a generar riquesa". Per a l'empresa australiana, el seu projecte "dinamitzaria l'economia local" i generaria milers de llocs de treball, de fet asseguren que només l'activitat logística ja generaria més de 3.200 llocs de treball directes, als quals se sumarien les ocupacions creades a partir de l'activitat industrial.

A la Zona Franca, el projecte proposa el desenvolupament d'espais dedicats a la logística, al sector industrial i a un centre de dades de més de 10 megawatts (MW) de potència per a "reforçar la posició de Barcelona com a ciutat de referència" en l'àmbit de la indústria 4.0. També vol crear zones verdes, inclòs un hort urbà ecològic amb zones de serveis amb restaurants i àrees d'oci. Goodman, a més de treballar en la reducció de carboni i compensació de les emissions, "permetrà als futurs ocupants realitzar un ús lliure d'emissions", gràcies a la utilització d'energies renovables amb 15,2 MW de panells fotovoltaics, apostant també per la mobilitat verda.

Per a Montcada i Reixac, Goodman aposta per "una solució global" que integri la indústria amb la logística de distribució urbana, tenint en compte alts estàndards de qualitat i sostenibilitat. Goodman ha destacat que "s'assegurarà que els materials extrets durant el procés de desconstrucció i desenvolupament del terreny siguin recuperats", mitjançant reciclatge o reutilització local i que tractarà de millorar la biodiversitat del lloc.